nieuws

Onverwachte ontdekking: Elektrische auto’s rijden minder ver in de kou!

Techniek

De TU Eindhoven heeft het onderzocht en het Financieel Dagblad publiceert erover: “Elektrische auto’s rijden tijdens deze koude winter ineens veel minder ver”. Hoe verrassend is dat?

Onverwachte ontdekking: Elektrische auto’s rijden minder ver in de kou!

De automobilist weet het al sinds de introductie van de elektrische startmotor: als het koud is zit er minder pit in de accu. De eerste berijders van de e-MINI herontdekten hetzelfde fenomeen twee winters geleden. AMT schreef toen uitgebreid over hun ontberingen.

Even googelen

In AMT Vakblad toonden we het effect van temperatuur op het elektrische bereik van de Opel Ampera al eens en wie tien seconden googlet weet dat de capaciteit van een batterij heel hard terugloopt als de temperatuur daalt.

Hoe is het mogelijk?

En toch, en toch, en toch schrijft het FD totaal verrast over een onderzoek van de TU-Eindhoven aan een omgebouwde VW Golf Variant: “Hoe kouder des te verder kromp de actieradius”. En: “Een elektrische auto die normaal 350 km op een volle accu kan rijden, stopt nu soms al na 200 km”.

350 km?

Dat is voor AMT een reden om verbaasd te zijn: Waar komt toch dat hardnekkige misverstand vandaan dat een elektrische auto 350 km ver komt? De elektrische auto’s die nu te koop zijn, halen bij een normale rijstijl nog geen 100 km. En als er dan bij koude ineens 40% weg is, blijft er echt weinig over.

Blijven rijden met BMW of Fisker

Formule E-team aanjager en e-rijder van het eerste uur Ruud Koornstra vertelde op Radio 1 dat hij er wat op gevonden had. Als het wintert gebruikt hij de diesel BMW van zijn vrouw. En voor het geval ze dat niet langer accepteert, heeft hij nu zijn omgebouwde Lotus Elise ingeruild voor een Fisker Karma. Een goede zet. De elektrische vierdeurs coupé Fisker levert vrijwel geen actieradius in bij koude. Dankzij zijn 260 pk benzinemotor.

Erwin den Hoed (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel