nieuws

NGK levert gloeibougies en temperatuursensoren aan Renault

Techniek

NGK produceert gloeibougies en temperatuursensoren voor de nieuwe, gedownsizede Renault/Nissan Energy dCi 130 motor (Renault Mégane en Nissan’s C-platform). Het 1,6 liter motorblok levert een vermogen van 130 pk en een koppel van 320 Nm en is één van de krachtigste en zuinigste motoren in zijn klasse.

NGK levert gloeibougies en temperatuursensoren aan Renault

De Renault Energy dCi 130 motor verbruikt twintig procent minder brandstof dan zijn voorganger, de 1.9 dCi. De gloeibougie voor deze motor wordt geleverd door NGK.

Snel op werktemperatuur

Met de Y1010AS heeft NGK een nieuwe gloeibougie met metalen gloeistift ontwikkeld, die is uitgerust met AQGS (Advanced Quick Glow System). De metalen gloeistift is 166 millimeter lang en heeft een diameter van slechts vier millimeter. Daardoor kan de gloeibougie zijn werktemperatuur van duizend graden Celsius in slechts drie seconden bereiken.

Na het aanslaan van de motor kan de gloeibougie tot zestig seconden nagloeien, waardoor de Y1010AS een belangrijke bijdrage levert aan zowel een optimale koude start bij zeer lage buitentemperaturen als aan een reductie van de uitstoot van schadelijke stoffen gedurende de eerste meters.

NTK temperatuursensor

Renault maakt ook gebruik van een NTK temperatuursensor, type RN 140J-CW voor het regelen van de uitlaatgastemperatuur voor de turbo. Dit is een derde generatie temperatuursensor van NTK, die ook wel een CTAS-T-type sensor genoemd wordt.

Het hoogwaardige keramische sensorelement komt snel op bedrijfstemperatuur en meet op nauwkeurige wijze de uitlaatgastemperatuur binnen een bereik van honderd tot negenhonderd graden Celsius.

John Mulder (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel