nieuws

Nederlander gelooft in elektrisch maar kiest benzine

Techniek

Bosch liet TNO 1000 Nederlandse automobilisten ondervragen. Drie op de vier van hen gelooft dat de elektrische auto de komende tien jaar een toekomst heeft. Toch overweegt slechts 1,5% zelf een elektrische auto te kopen. Rara hoe kan dat?

Nederlander gelooft in elektrisch maar kiest benzine

De verklaring is simpel: geld. Volgens 82,6% van de respondenten wordt de elektrische auto duurder dan een auto met een verbrandingsmotor. Een ruime meerderheid van de Nederlanders (67,6%) kiest dan ook voor een benzineauto als volgende auto.

Verschil tussen schoon en zuinig

Nederlanders beschouwen benzine als het meest milieuvriendelijk: 64,8% (tegenover 60,9% in 2009). Volgens 40,5% van de respondenten stoten benzine-auto’s minder roet uit en volgens 39,4% minder CO2.

“Het milieuvriendelijke imago van benzine blijft overeind”, zegt TNO-onderzoeker Hans Driever. “Toch bestaan er nog altijd misverstanden over emissies. De CO2-uitstoot bij benzineauto’s ligt hoger dan bij vergelijkbare dieselauto’s. De consument linkt het verbruik duidelijk niet aan de uitstoot van CO2. In werkelijkheid is de CO2-uitstoot lager bij een dieselauto omdat die minder verbruikt.”

Verminderd geloof in hybride

Van de respondenten overweegt 7,6% als volgende auto voor een hybride te kiezen. In België ligt dat percentage opvallend hoger: 14,6%.

Ook het geloof in de toekomst van hybride-auto’s ligt in België (83,3%) hoger dan in Nederland (80,3%), waar het aantal ‘believers’ tegenover 2009 met ruim 5% is gedaald.

Milieu of toch geld

Potentiële kopers noemen het milieu als belangrijkste redenen om een hybride aan te schaffen (78,5%). Premies spelen veel minder een rol (47,6%).

“Kopers blijken steeds meer met milieu bezig te zijn”, aldus Hans Driever. Zou dat waar zijn? 2011 was een recordjaar voor de kleine zuinig auto. Kwam dat door zijn milieuvriendelijkheid? Of had het wellicht toch te maken met belastingvriendelijkheid?

Diesel- en benzinemotoren worden nog zuiniger

Dat de huidige verbrandingsmotoren de komende 10 jaar nog zuiniger en milieuvriendelijker worden, staat voor 94,8% van de respondenten vast. 68,9% van de respondenten is bereid extra te betalen voor een zuinigere diesel- of benzineauto indien de totale gebruikskosten hierdoor afnemen.

Bosch gelooft dat ook: “Wij verwachten dat het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van auto’s met verbrandingsmotor inderdaad met 25 tot 30% kan dalen In de komende jaren. Over enkele jaren zal een compacte dieselauto nog slechts 3 liter per 100 kilometer verbruiken”.

Geloof in elektrische auto stabiel, prijs grootste struikelblok

Tegenover de eerste enquête in 2009 is het geloof van de Nederlander in elektrische auto’s stabiel gebleven: 75,1% denkt dat er een toekomst voor is in de komende 10 jaar. Toch overweegt nauwelijks 1,5% van de respondenten als volgende auto voor een elektrische te kiezen.

Grootste struikelblok is de prijs: de grote meerderheid (82,6%) is ervan overtuigd dat een elektrische auto duurder is dan een traditionele. 89,3% is niet bereid deze meerkosten te betalen.

Wat is duur?

En dan te bedenken dat de respondenten de prijs nog bescheiden inschatten: 61,6% gaat ervan uit dat een elektrische auto meer dan 20.000 euro kost. Een kwart verwacht zelfs meer dan 30.000 euro te moeten betalen voor een elektrische auto.

Tevreden met rijbereik

“Het valt op dat de grootste rem voor introductie van elektrische auto’s de prijs is, en niet zoals soms wordt gesteld het rijbereik ervan”, aldus Hans Driever.

48,7% van de Nederlandse respondenten vindt een bereik van 150 tot 200 kilometer geen bezwaar. In België blijkt dit een veel groter struikelblok: daar vindt 63,1% het huidige rijbereik onvoldoende.

Batterijlease onbekend

Van degenen die 150 tot 200 kilometer rijbereik onvoldoende vinden, is driekwart van mening dat het rijbereik minstens 500 kilometer moet zijn, overeenkomstig de huidige auto’s met traditionele verbrandingsmotor.

Alternatieve businessmodellen, zoals het leasen van de batterij of van de volledige elektrische auto, zijn nog weinig bekend bij de respondenten.

Erwin den Hoed (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel