nieuws

Jeep en Honda uitersten in Euro NCAP-test

Techniek

Jeep en Honda uitersten in Euro NCAP-test

Vooral door hogere eisen te stellen aan voetgangerveiligheid wilde Euro NCAP het vanaf 2012 moeilijker maken vijf sterren binnen te slepen. Maar ook de algehele eisen zijn weer opgetrokken. Toch leverden de eerste tests volgens de nieuwe beoordeling weer een vijfsterrenscore. De tweede kandidaat die mede het spits afbeet moet het magertjes met twee sterren stellen.

Eind mei komt Euro NCAP met de volgende set botsresultaten, na deze start met maar twee nieuwe automodellen. Wel maakt de organisatie nu ook bekend welke testauto’s van vorig jaar in de nieuwe telling hun vijfsterrenscore mogen houden.

Dat zijn er acht, in de resultatenlijst op de website geeft Euro NCAP dat ook aan. Wie vorig jaar minder dan vijf sterren binnensleepte krijgt geen naar 2012-eisen vertaalde score in deze lijst.

Vijf sterren nu hoog gegrepen?

We draaien er niet verder omheen, de eerste twee kandidaten voor de 2012-eisen van Euro NCAP zijn de Honda Civic met vijf sterren, en de Jeep Compass met twee.

Secretaris-generaal Michiel van Ratingen beschrijft het diplomatiek als “veel autofabrikanten hebben zich flink verbeterd, zoals wij ook steeds betere veiligheid verlangen. Maar sommigen boeken weinig vooruitgang”.

Al lang maakt Euro NCAP zich bezorgd over het niveau van voetgangerveiligheid dat ze meten. Door vanaf nu de eis op te trekken naar een score van minstens 60% (voor vijf sterren) leek het dat die hoogste eer lang niet meer zo makkelijk te bereiken zou zijn.

Blij met Honda

Dat valt kennelijk mee. De Honda Civic laat 69% voor zich afdrukken bij voetgangersbescherming. Ook op de drie andere onderdelen, en het algeheel resultaat, heeft de Civic geen moeite met de weer verder opgetrokken eisen.



Daarbij komt een eervolle vermelding voor het CMBS-noodremsysteem, Collision Mitigating Brake System. Nu ook leverbaar op de Civic, in 2010 al door Euro NCAP geëerd toen het in première ging op de Honda Legend.



Maar de Legend is niet meer leverbaar, en Euro NCAP kan nu niet opnieuw een ‘advanced award’ uitreiken voor hetzelfde systeem in een ander model.

Grotere verschillen in score

Heel anders ligt het bij de Jeep Compass, die op drie van de vier beoordelingen onvoldoende scoort voor veel sterren. Alleen de kinderbescherming staat op vijfsterren-niveau, voor voetgangers blijft de Jeep steken op 23%. Die grote vierkante neus moet je als langzaam verkeer zien te mijden, zou je op het eerste gezicht al denken.

Onduidelijk is waarom de verklikkers voor gordeldragen, wel aanwezig, niet de goedkeuring van Euro NCAP konden wegdragen. Daardoor viel ook het onderdeel ‘veiligheidsvoorzieningen’ onder de maat uit.

Tja, zo wordt de Compass naar huis gestuurd met maar twee sterretjes. Voorheen iets wat hooguit Oosterse voertuigen overkwam, wat dan al gauw vinnige perscommentaren opleverde in de trant van ‘een gevaar op de weg’.


Onvergelijkbare eerdere resultaten

Het is even wennen, dat Euro NCAP een stuk strenger is geworden. En lastig aan het publiek uit te leggen, dat een 2012-beoordeling onvergelijkbaar is met alle eerdere scores. Waar het toch om begonnen was, een objectief veiligheidsoordeel om de consument te helpen bij de keuze van een nieuwe auto.

Een beetje is het ook eigen schuld van de organisatie. Vijf sterren was tot dit jaar de standaard geworden, niet meer een ideaal dat alleen de allerbesten bereikten. Omdat Euro NCAP nu ook niet de lagere scores herberekent bevestigen ze eigenlijk dat minder dan vijf sterren de moeite van het noemen al niet waard is.

Moeizame voorlichting

Dat zal voorlopig weer anders worden, lijkt het als we deze eerste 2012-resultaten zien. In tien jaar scoorde Jeep nooit minder dan drie sterren. Vorig jaar haalde geen enkele geteste auto minder dan drie sterren. Dat nu de Compass met twee wordt afgescheept ligt meer aan de opgeschroefde eisen dan aan de auto.

Op de huidige eisen halen dus acht testauto’s van vorig jaar toch nog vijf sterren, maar dat is zo ver we kunnen nagaan minder dan een derde op het totaal. Voortaan, zo lijkt het, wordt vier sterren weer een mooie score.

Peter Fokker (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel