nieuws

Hiriko opklap-auto voor de stad

Techniek

Groot autonieuws brengt de autoshow in Brussel haast nooit. Maar misschien was er deze keer toch een belangwekkende blik in de toekomst. De Europese Commissie die heel handig ook in Brussel is gevestigd kreeg de primeur voorgeschoteld van de Hiriko, een elektrische stadsauto. Gemaakt in Spaans Baskenland, maar ontstaan uit het Smart Cities-project van de Amerikaanse MIT-universiteit.

Hiriko opklap-auto voor de stad

Bij het in 2004 begonnen Smart Cities-project, een Amerikaanse studie naar ‘de stad van de toekomst’, werd onder meer een schone en ruimtesparende deelauto voor grote steden ontworpen. General Motors hielp tot 2008 mee.

Het idee werd ook overgenomen door het Oostenrijkse ontwikkelingsbureau AIT. Op niet-exclusieve basis nam het Spaanse innovatiebureau Denokinn het ontwerp over, om in de praktijk te realiseren.

Elektrisch en inklapbaar

Zoveel mogelijk hielden de Spaanse ontwerpers zich aan het oorspronkelijke idee. Centraal staat elektrische aandrijving met motoren in de wielen, en een opklapsysteem.

Op ingebouwde rails kan de cabine schuin omhoog over de achterwielen schuiven. Daarmee wordt het autootje een meter korter. Uitgeklapt is de tweezitter 2,5 meter lang. Zo neemt de Hiriko, zoals het model in Spanje werd gedoopt, een minimum aan parkeerruimte in.

Zo zouden de Hiriko’s als winkelwagentjes tegen elkaar geschoven kunnen worden. De Li-ion-accu’s in de bodem worden dan opgeladen, dat zou snoerloos met inductie kunnen gaan.

Zijwaarts inparkeren

Toegang tot de twee zitplaatsen naast elkaar biedt een opklapbaar front. Zoiets als de BMW Isetta van vroeger, maar ook nog met de mogelijkheid het stuur en dashboard voor de linker of rechter stoel te klappen.

In het MIT-ontwerp zouden alle vier wielen een ingebouwde motor, besturing en vering krijgen. Dat zou het stadsautootje extreem wendbaar maken. Op de plaats keren zou mogelijk zijn, en zijwaarts in een klein parkeerplekje schuiven.

Wielmotoren en vierwielbesturing zijn in de maar 500 kg wegende Hiriko gerealiseerd. Het rijbereik zou 120 km bedragen, met een top van 90 km/h die in de stad begrensd kan worden op 50 km/h.

Productie in 2015?

De bedoeling is om een bescheiden serieproductie te starten. Volgend jaar al zou een eerste assemblagefabriek moeten starten. Als franchise zouden bedrijven in Europa en de VS zich hierbij gaan voegen. In 2015 moet dat goed zijn voor een jaarproductie van 9000 stuks.

Het idee is dat autodeelprojecten in steden de Hiriko’s gaan afnemen. Nog niet zo’n gekke gedachte, als we zien hoe Daimler zijn car2go met smarts al heeft uitgerold, en BMW met het DriveNow-project wil volgen.

Peter Fokker (Redactie AMT)

Het idee van de opklapbare stadsauto werd overgenomen uit het Smart Cities-project van de Amerikaanse MIT-universiteit.

Reageer op dit artikel