nieuws

Goede gok op elektrische A15?

Techniek

Wij zijn goed bezig, mag je wel zeggen. Massaal spelen we mee in de Postcodeloterij, en die sponsort daarmee realisatie van de Elektrische Snelweg A15. Nederland laat de wereld weer zien hoe het moet, met deze unieke promotie van elektrisch autorijden. Een betere gok dan de Betuwe-spoorlijn?

Goede gok op elektrische A15?

De opbrengst van de Postcodeloterij gaat naar goede doelen, de geldprijzen zijn eigenlijk bijzaak. Al zullen sommige meespelers dat misschien toch andersom zien.

Uit het riante resultaat besloot de loterijorganisatie liefst 4,5 miljoen euro toe te kennen aan een project van Milieudefensie en de Stichting Natuur & Milieu. Ook Athlon Car Lease is er nauw bij betrokken, die zal elektrische auto’s leveren.

40.000 nieuwe klanten

Directeur Wagenaar van Natuur & Milieu omschrijft het krachtig: de A15 verandert van een symbool van vervuiling in een Walhalla voor elektrisch rijden. In dit project zouden 40.000 mensen kennis gaan maken met elektrisch rijden.

De snelweg tussen Rotterdam en Nijmegen wordt dus voorzien van oplaadpunten. Nog mooier is dat deze laadpunten gevoed gaan worden door groene stroom. Die stroom wordt langs de A15 opgewekt, met zonnepanelen en drie nog aan te leggen windmolenparken.

Mislukte poging

Een elektrische weg ligt er al, maar die voerde bepaald niet naar het Walhalla, de hemel voor gevallen Viking-strijders. Ooit was de hoop dat de Betuwe-spoorlijn langs de A15 goederenvervoer per elektrische trein ging bevorderen, dus minder vrachtwagens en minder vervuiling.

Vandaar de A15 als ‘symbool van vervuiling’? Het spoor ernaast is eerder een symbool van verspilling geworden. Met ruime steun van het Rijk (dus ook van ons, via belasting in plaats van een loterij) werd met veel vertraging en prijsverhogingen een spoorlijn aangelegd die meteen al niet rendabel bleek.

Over rentabiliteit wordt niet gesproken bij het elektrisch Walhalla dat op en langs de snelweg moet ontstaan. Maar als die 4,5 miljoen op is, moet het project dan ‘self supporting’ zijn? Wordt dit gesubsidieerd Walhalla een tijdelijk fenomeen, of is de bedoeling dat de elektrische A15 leidt naar een hemel op aarde?

Deelauto’s voor ondernemers

120 bedrijven en zelfstandig ondernemers langs de A15 worden verzamelpunten voor 2000 elektrische deelauto’s. Die kun je dus bij het ene bedrijf meenemen, en bij een ander achterlaten. Waarbij ze dan ook weer opgeladen worden, want van Nijmegen naar Rotterdam en dan weer terug op één acculading ligt boven de macht van menige elektrische auto.

Ook particulieren zouden tegen voordeeltarief een elektrische auto kunnen gebruiken. Op die manier zouden 40.000 gebruikers van de A15 kennis maken met elektrisch rijden. En laat Nederland andere landen een poepie ruiken met een elektrisch rijden proefproject van ongekende omvang, in letterlijke zin.

We herinneren eraan dat de totale registratie van elektrische personenauto’s in Nederland tot 2011 stond op een goede duizend stuks. Dus als we daar met gokken in de Postcodeloterij tweeduizend bijzetten is dat echt veel.

Peter Fokker (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel