nieuws

Ford ziet de toekomst vol mobiele communicatie

Techniek

Ford ziet de toekomst vol mobiele communicatie

Op het Mobile World Congress in Barcelona heeft topman Bill Ford van het gelijknamig autoconcern de visie Blauwdruk voor Mobiliteit neergelegd. In het kort: mobiele communicatie gaat eerst de auto ingrijpend veranderen, en daarna ons vervoersgebruik. Daarop speelt Ford in, lieten ze meteen zien met hun nieuwe B-Max, inclusief SYNC met ook nieuwe Applink spraaksturing.

Het gaat bij het Mobile World Congress om mobiele communicatie, niet speciaal over mobiliteit en auto’s. Maar, zo zei Bill Ford, moderne auto’s zijn wel rijdende computers en gaan steeds meer communiceren. Dat is volgens zijn blauwdruk voor de toekomst ook nodig.

Communicatie voor veiligheid

Nauwelijks verbazend is dat Ford een lans breekt voor Car-to-X communicatie, contact tussen auto’s onderling en met bakens langs de weg. Een enorme markt voor mobiele communicatie, vandaar een spreker uit de autowereld op het Mobile World Congress.

Ford staat bepaald niet alleen in de verwachting dat communicerende auto’s een grote bijdrage aan verkeersveiligheid zullen leveren. Ze nemen elkaar vroegtijdig waar, en waarschuwen voor oponthoud of gevaar op de weg.

Ford SYNC debuteert met de B-Max

Draadloze communicatie is ook mode. Overal internet, tot in de auto, en toegang tot allerlei informatie en entertainment. Daar spelen veel autofabrikanten op in met Bluetooth en usb voorzieningen.

Ford laat zich niet onbetuigd met zijn SYNC bedieningssysteem dat nu ook in Europa debuteert. Eerst in de B-Max, een autonieuwtje op de aanstaande show van Genève, maar dus nu eigenlijk op het congres in Barcelona al voor het eerst officieel getoond.

Auto delen

Een pakkende uitspraak in Ford’s visie is dat autogebruik zoals we nu kennen niet houdbaar is na 2025. Teveel mensen en teveel auto’s gaan elkaar steeds meer in de weg zitten. Daarom zal men zich anders gaan verplaatsen dan met een eigen auto, voorspelt Bill Ford.

Mobiliteit van de toekomst zal bestaan uit een verstandige mix, van lopen, eigen vervoer en openbaar vervoer. Met hulp van een elektronisch berekende planning, die zegt wanneer en met welke middelen het best gereisd kan worden.

Daaronder ook alweer een modieus item, de deelauto. Autobezit zal in de stad steeds onpraktischer worden, men gaat daar auto’s delen. Ford gaat daarom samenwerken met Zipcar, een Amerikaans bedrijf dat in deelautoprojecten doet.

Zo ziet Ford voor zich dat alles van voetganger tot spoorbedrijf en auto voorzien moet zijn van mobiele communicatie, zodat altijd en overal een actueel vervoersplan opgesteld kan worden.

Autonoom rijden

Car-2-X communicatie helpt ook om in combinatie met allerhande sensoren auto’s automatisch te laten rijden. Op kortere termijn, de komende vijf tot tien jaar, alleen als ontlasting van de rijder in file- of stadsverkeer.

In de toekomst, na 2025, worden auto’s volautomatische transportsystemen. Ford ziet voor zich dat auto’s zichzelf zullen parkeren, en op afstand opgeroepen kunnen worden als je ergens heen wilt. Waarbij misschien wat lopen, of een stuk met de trein gaan wordt voorgesteld als meest handige vervoerwijze.

Spraakbestuurde Apps

Ford zou zich al oriënteren op nieuwe bedrijfsmodellen voor zo’n toekomst, waarin ook 1- of 2-persoons stadsauto’s een rol spelen.

Nu bepaalt Bill Ford, als nakomeling van bedrijfsoprichter Henry Ford, weer niet de koers van Ford. Dat lieten de aandeelhouders toch liever aan Alan Mulally. Al zal Bill Ford als directielid wel de mening verkondigen van het bedrijf Ford.

Helemaal in de sfeer van het Mobile World Congress kreeg Bill Ford nog een nieuwtje mee. Aan het SYNC-bedieningssysteem wordt wereldwijd Applink toegevoegd. Daarmee kunnen toepassingen die op mobiele telefoons of tablet pc’s zijn geïnstalleerd met spraak worden bestuurd, als in de auto deze apparatuur via Bluetooth, WiFi of usb is aangesloten.

Peter Fokker (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel