nieuws

Denso maakt koelers kleiner

Techniek

Alle downsizing ten spijt wordt het onder de moderne motorkap alleen maar voller. Met eindeloos veel regelsystemen, maar ook met turbo’s en daarbij dan een tussenkoeler. Denso voorziet verder dat bij benzinemotoren EGR-koeling zal opkomen, zoals diesels al hebben. Ze helpen met een extra klein koelertje daarvoor. Ook de gewone radiateur maken ze kleiner.

Denso maakt koelers kleiner

Het is niet zo raar dat steeds gecompliceerder motoren ook steeds meer ruimte vragen. Daar gaat tegenin dat strengere eisen aan voetgangersbescherming juist meer vrije ruimte voor en boven de motor vragen. Daarom moet alles aan en rond de motor zo compact mogelijk zijn.

Dunnere radiateurs

Om hieraan bij te dragen ontwikkelde toeleverancier Denso een serie radiateurs die 40% lichter en kleiner is. Het gaat bij dat laatste met name om de dikte. Ze zijn een halve tot een hele centimeter dunner dan het bestaande programma.

Voor gelijkblijvende koelcapaciteit zijn ook de lamellen rond de koelvloeistofbuisjes dunner gemaakt, zodat er meer lamellen in de radiateur passen.

Voor de hand ligt dat zulke verbeterde radiateurs met dicht opeen gepakte lamellen gevoeliger worden voor vervuiling. Er blijft makkelijker iets tussen de lamellen zitten. Bij koelproblemen dus eerst zien of schoonmaken van de radiateur helpt.

EGR-koeling voor Euro 6?

Denso begint nu ook koelers te maken voor uitlaatgasrecirculatie bij benzinemotoren. Hierbij is weer gekeken naar ruimtebesparing, deze EGR-koeler is 30% kleiner dan het kleinste wat Denso tot nu toe had.

Zo is een EGR-koeler makkelijker toe te voegen aan een motor. Denso wijst vooral op downsizemotoren met turbo. Deze hoogbelaste kleine motoren neigen tot een hete verbranding, die de NOx-productie opjaagt.

Voor de Euro 6-normen die over twee jaar ingaan moet de NOx-uitworp juist laag blijven. Voor diesels betekent dat weer een forse vermindering tegenover Euro 5, waar diesels in personenauto’s al meestal gekoelde EGR voor nodig hebben. Dat koelt de verbranding.

Ervaring in de VS

Bij moderne hoogbelaste benzinemotoren zou dit ook nodig worden. Daar is al enige ervaring mee, in de VS hebben nu al benzinemotoren EGR nodig om de daar geldende eisen te halen, die tussen Euro 5 en 6 in liggen.

Vandaar dat Denso zijn kleine EGR-koeler voor benzinemotoren uitbracht. Die wordt al gebruikt in de Amerikaanse modellen Toyota Camry en Prius C (stationcarversie).

Peter Fokker (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel