nieuws

Plug-in Prius toont hoge prijs schoon rijden

Techniek

Wordt het rennen naar de showroom, nu de oplaadbare en nog schonere versie van de Toyota Prius bestelbaar en geprijsd is? Haast zesduizend euro goedkoper dan een Opel Ampera, dat klinkt mooi. Maar ook wel veel duurder dan een gewone Prius, die al telt als voorbeeld van schoon rijden. Wordt nog schoner rijden blijkbaar kostbaar?

Plug-in Prius toont hoge prijs schoon rijden

Om te beginnen een pluim voor Toyota, die tenminste wederom onder de eersten is met een plug-in hybride model. Waarmee je dus een beetje elektrisch kunt rijden, maar geen zorg hebt over oplaadpunten als je ver wilt rijden.

Zij kunnen het ook niet helpen dat de benodigde accutechniek duur is, dat zal bij andere merken echt niet anders worden. Verder heeft de Toyota importeur goed doorgedacht, bij de plug-in Prius hoort voor thuis een ‘slim oplaadpunt’, dat zit in de prijs erbij.

260 euro per kilogram

Het lijkt op het oog simpel, om een Prius hybride te bevorderen tot plug-in hybride. Grotere accu erin, oplaadelektronica en een stekkeraansluiting, klaar.

Aan meer accucapaciteit komt Toyota door de nikkel-metaalhydride batterijen van de Prius te vervangen door lithium-ion. Dat neemt niet ernstig meer ruimte in, zit- en bagageruimte blijven gelijk. Het totale gewicht stijgt met maar 50 kg.

Er komen drie uitvoeringen die alleen verschillen in uitrusting. De basisversie Aspiration zit al goed in de spullen met half-leren bekleding, parkeerhulpcamera en head-up display. Wat meer dan de goedkoopste gewone Prius in huis heeft, dus mag je de prijzen niet rechtstreeks vergelijken.

Maar we doen het toch, want exact 13.000 euro prijsverschil zit niet in wat extra snufjes, maar eerst en vooral in Li-ion-accu’s en oplaad-elektronica.

Elektrische belastingvrijstelling

Op volle batterijen kan de plug-in Prius 25 kilometer vooruit, volgens officiële opgaaf. Dat is ruwweg tien keer zo ver als de Prius met NiMH-batterijen. Genoeg voor stadsritten.

Volgens de ECE verbruikscyclus (met veel gesimuleerd stadsverkeer) scoort de plug-in Prius een verbruik van 2,1 l/100 km, en 49 g/km CO2-uitstoot. Met dat laatste cijfer telt hij fiscaal als elektrische auto, met alle vrijstellingen van dien, zoals 0 % zakelijke bijtelling.

Controle op gebruik

Bijgeleverd wordt een ‘oplaadservice pakket’. Daarin zal een intelligent oplaadpunt voor thuis worden opgenomen, al is dat nu nog niet helemaal definitief geregeld. Met hierbij een oplaadpas om onderweg oplaadpunten te kunnen gebruiken.

De oplaadservice dient twee doelen. Hiermee krijgt de berijder een volledig aparte rekening voor het stroomverbruik van de auto, wat veelal als zakelijke kosten zal tellen. Aan de andere kant kan een werkgever die de auto leaset zo controleren of de berijder echt op stroom rijdt, en deze Prius niet gebruikt zoals een gewone hybride versie. Dus voornamelijk op benzine.

Maar met geen mogelijkheid ga je de meerprijs van de oplaadbare versie terugverdienen uit belastingvoordeel (geen MRB) en deels rijden op goedkopere stroom in plaats van benzine. Het moet vooral gezien worden als een investering in het klimaat, door lagere CO2-uitstoot.

Peter Fokker (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel