nieuws

Lekkage gestopt bij range-extender hybrides

Techniek

Publiciteit was er al volop, maar laten we niet vergeten dat auto’s met lithium-ion-accupakket nog nauwelijks in productie zijn. Hun eerste potentiële probleem lijkt zich al te hebben aangediend. Chevrolet/Opel en Fisker losten het ook al op. Lekkage van de accukoeling bleek mogelijk, en daar kan brand van komen. Een groot risico?

Lekkage gestopt bij range-extender hybrides

Alweer een tijdje geleden doken in de VS paniekverhalen op dat de Chevrolet Volt onveilig kon zijn bij botsingen. En dan dus ook onze technisch identieke Opel Ampera. De National Highway Traffic Safety Administration dook er meteen bovenop, ook toen hetzelfde probleem zich leek voor te doen bij de eerste afgeleverde Fiskers.

Koelprobleem

AMT reed de Fisker Karma, lees het binnenkort in AMT 1. Een elektrische auto met range extender, net als de Chevrolet Volt. Maar om die overeenkomst gaat het niet. Een ander vergelijkbaar punt is het grote Li-ion-accupakket, zoals ook heel veel andere hybride- en elektro-auto’s hebben die volgens beloften op korte termijn uitkomen.

Anderzijds zijn er geen klachten over de elektrische Nissan Leaf, met Li-ion-accu’s al op relatief grote schaal in productie. Een kritiek punt is blijkbaar beveiliging van de noodzakelijke vloeistofkoeling.

Li-ion-accu’s kunnen niet zonder, omdat ze nogal kieskeurig zijn wat betreft hun werktemperatuur. Voor optimale prestaties en levensduur moeten ze zo constant mogelijk op omstreeks 30°C gehouden worden. Bij flink laden of ontladen ontstaat warmte, daarom moet zo’n accupakket gekoeld worden, en bij lage buitentemperatuur opgewarmd.

Na drie weken brand

Waar het mee begon was een zijdelingse botstest op een Chevrolet Volt. Dat ging goed, daarna moet in de VS ook nog een roltest gedaan worden, als simulatie dat de auto omslaat na een aanrijding. Ook geen punt.

Tot in de gemangelde auto die was weggezet drie weken later zomaar een brandje uitbrak. Hoe kon dat nou? Achteraf bleek dat bij de roltest wat koelvloeistof weggelekt te zijn naar de elektronicaprints bovenop de accucellen. Dat gaf dus een kleine kortsluiting en op de lange duur brand.

Kleine aanpassingen

Chevrolet versterkte de bescherming van het accupakket nog eens, veranderde de vulopening van het koelsysteem, en monteerde een extra temperatuursensor in het accupakket. Dezelfde wijzigingen gelden voor de Opel Ampera, die uit dezelfde fabriek komt. Al afgeleverde auto’s worden nog achteraf aangepast.

Ook bij de Fisker sportsedan werd mogelijke lekkage van koelvloeistof geconstateerd. Hier paste de Amerikaanse leverancier A123 hun accupakket aan, en werd de aansluiting van een koelslang verbeterd. Wel nogal een schadepost, want alle al gebouwde Fiskers kregen een heel nieuw accupakket, van toch gauw 10 tot 15 duizend dollar per stuk.

De moraal van het verhaal: er is niet gebleken dat Li-ion-accu’s enig acuut gevaar opleveren bij botsingen, maar wees voorzichtig met opslag van het wrak. En wees supervoorzichtig als in de toekomst ooit gewerkt wordt aan het koelsysteem van een accupakket.

Peter Fokker (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel