nieuws

Zuinige Mercedes stroomlijntrailer-studie

Techniek

Op een beurs voor getrokken materieel presenteerde Mercedes-Benz een studie om de voordelen van de nieuwe Actros-trekker nog flink te vergroten. Achter de kersverse Truck van het Jaar kan een optimaal gestroomlijnde oplegger tegen de vijf procent brandstof besparen, dankzij achttien procent lagere luchtweerstand. Wat komt daar allemaal bij kijken?

Zuinige Mercedes stroomlijntrailer-studie

Gemiddeld genomen rekent Mercedes dat een trailercombinatie met de Actros in langeafstand-transport jaarlijks 2000 liter diesel kan besparen met de Aero-Trailer. Met onderzoek naar verbeterde opleggers wil Mercedes trailerfabrikanten helpen verbeteringen aan te brengen.

Rondom met spoilers

Voorop is de trailerstudie zo dicht mogelijk aansluitend op de trekker gemaakt, met één procent minder luchtweerstand als gevolg. Afdekkingen onderaan de zijkant van de trailer leveren acht procent winst. Een diffusor achteraan de trailer draagt nog eens twee procent bij.

De 40 cm lange achterspoiler die weer zeven procent luchtweerstand bespaart is wegklapbaar, voor laden en lossen. Ook in Nederland is gestudeerd op een spoilerverlengstuk aan trailers. De uitwerking van Mercedes-Benz is dan nog vrij bescheiden in lengte.

Maar ook de heilzame halve meter extra achterop een Aero-Trailer stuit op wettelijke bezwaren. In die zin, dat elke trailerkoper natuurlijk de maximaal toegestane lengte wil gebruiken voor lading, niet voor aerodynamische hulpstukken.

Voordelen in kaart gebracht

In de eigen windtunnel beproefde Mercedes het effect van verschillende afzonderlijke verbeteringen. Daarbij bleek dat ingrepen aan de oplegger een stuk meer opleveren dan verlengstukken op de trekker. Een verlenging aan de cabine brengt nauwelijks winst.

Daarentegen geeft Mercedes aan dat alleen het aanbrengen van zijskirts aan de oplegger gemiddeld genomen voor een transporteur al 750 liter diesel per jaar bespaart. Meer dan 1000 liter zou te halen zijn met de spoilers achterop de trailer.

Maar niet alleen stroomlijn is belangrijk voor het brandstofverbruik, ook bandenspanning. Daarom wil Mercedes een bandenspanningsmeter voor de aanhanger in de trekkercabine gaan maken. In het Fleetboard voertuigmanagementsysteem gaat Mercedes de mogelijkheid inbouwen om trailers op te nemen. Kortom, erkenning voor trailerbouwers, dat die veel meer zijn dan een soort truckaccessoire-leveranciers.

Peter Fokker (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel