nieuws

Eindelijk brengt Honda ook kleine diesel

Techniek

Eindelijk brengt Honda ook kleine diesel

Vaak brengt de tweejaarlijkse Tokyo Motor Show, die dit weekend opent, vooral fantasierijke studies met een nogal wollig verhaal hoe dat technisch gezien zou moeten werken. Doorgaans is het nieuws ook vooral voor Japan bedoeld, en komt het niet naar Europa. Maar deze keer brengt Honda een puur Europees en heel concreet uitgewerkt nieuwtje, een 1.6 dieselmotor. Een sterk staaltje…

Het duurde behoorlijk lang voor Honda toegaf aan de specifiek Europese vraag naar dieselmodellen. En dan nog ging het niet zo van harte, al vond ‘het BMW van Japan’ wel dat ze dan een eigen diesel moesten ontwikkelen.

Zo ontstond de 2.2 i-DTEC waarmee het hele Honda gamma zich moest zien te redden. Nu bij de nieuwe Civic de hybridevariant wordt afgeschaft, maar modellen met lage CO2-productie wel erg belangrijk worden omarmt Honda toch enthousiaster de diesel. Met niet gewoon een verkleinde versie van de 2.2, maar een compleet nieuw ontwerp.

De lichtste ter wereld?

Alle finesses van de nieuwe 1.6 diesel worden nog niet vrijgegeven, het duurt nog een klein jaar voor hij in de Civic zal debuteren. Zo zegt Honda dat ze de in gewicht lichtste diesel ter wereld hebben gebouwd, maar zonder precies erbij te zeggen hoe licht hij is.

Geloofwaardig is het wel, bij een aluminium motorblok met open dek, dat vanaf de eerste pennestreek alles is gedaan om het gewicht laag te houden. Maar twee nokkenassen en vier kleppen per cilinder kunnen er natuurlijk wel af.

Met de prestaties is ook helemaal niks mis. Voor een 1.6 is de diesel met 88 kW vermogen en 300 Nm koppel zelfs opvallend sterk. De CO2-uitstoot zou toch onder 100 g/km komen.

Droommodel

Zo’n sterk dieseltje zal het Japanse publiek erg weinig zeggen, die rijden geen diesels. Voor hen is er de AC-X studie, die uiterlijk eigenlijk best wat weg heeft van een mogelijke volgende Civic-generatie. Al is hij wat groter, en een vierdeurs model, weer wel met hybride aandrijving.

Het gaat hier om een 1.6 benzinemotor van 95 kW, gepaard aan een kennelijk 25 kW sterke elektromotor. Het accupakket is ook van buitenaf oplaadbaar. Honda wil er verder nog weinig over kwijt, geeft alleen aan dat als plug-in het verbruik 1:110 zou zijn, en als hybride 1:36.

Het idee is dat deze Advanced Cruiser eXperience naar keus autonoom elektrisch rijdt, of als hybride zelf bestuurd kan worden als je zin hebt in een dynamisch ritje. Daartoe is er een stuur met twee handvatten, zoiets als in een sportvliegtuig. Dat stuur kan verzinken in het dashboard als de auto automatisch rijdt, bijvoorbeeld in druk fileverkeer. Waarbij de bestuurdersplaats in relax-stand wordt gezet.

De auto zelf laat dan zijn voorbumper, dorpelstukken en diffusor achterop zakken. Hiermee daalt de luchtweerstandswaarde tot 0,20, en rijdt de AC-X op snelheid stabieler.

Voorbode van grote plannen?

Het klinkt nogal fantastisch, als theoretisch concept hoe een toekomstige auto naar believen rijplezier of vervoersgemak kan bieden. Automatisch rijden met weggeklapte stuurinrichting is zeker niet iets van de nabije toekomst.

Maar Honda presenteert ook de nieuwe Asimo-robot, is dus heel serieus bezig met automatisch en zelfstandig werkende apparaten. Is de 1.6 voor de hybride aandrijving misschien toch een sterkere variant van de nieuwe diesel? Schuilt in het elektrisch deel mogelijk de volgende generatie hybridetechniek, met plug-in mogelijkheid, een sterkere elektromotor en afzonderlijke generator die tegelijk met de elektrische motor kan werken?

Peter Fokker (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel