nieuws

Varta helpt bij vervanging start-stopaccu

Techniek

Hoe halen we de EU CO2-normen? Voor veel autofabrikanten maakt het start-stopsysteem deel uit van het antwoord. De accu is het hart van het start-stopsysteem. Vervanging van dat hart vraagt net even iets meer dan vervanging van een traditionele accu. Wat precies? Varta schiet te hulp.

Varta helpt bij vervanging start-stopaccu

Toegegeven, al in de vorige eeuw experimenteerde VW met start-stopsystemen. Maar de eerste moderne systemen zijn nu een jaar of vijf op de markt. Kortom, de aftermarket voor accu’s van start-stopsystemen komt op gang.

Niet klaar voor vervanging

“Verschilt de procedure voor vervanging van zo’n start-stopaccu van die van een accu in een auto zonder zo’n systeem?”, vroeg Varta-producent Johnson Controls aan 1200 Europese autobedrijven. “Ja”, zei 52%. Maar op de vraag of ze klaar zijn voor zo’n vervanging zei maar 40% ‘ja’. En van degenen die daar niet toe in staat waren stuurt 80% de klanten die voor zo’n ‘harttransplantatie van het start-stopsysteem’ komen, door naar de dealer.

Terug in de tijd

Twee vragen: Wat is er dan zo anders bij de vervanging van start-stopaccu’s en wat moet je doen om ze te kunnen vervangen? Varta geeft graag antwoord, maar gaat eerst even terug in de tijd: “Heeft een Renault Clio van 10 jaar oud een 45 Ah-batterij, dan open je de motorkap, je haalt de batterij eruit en je vervangt hem door een 45 Ah-batterij met dezelfde afmetingen. Daarna functioneert alles weer en de nieuwe batterij kan weer jaren mee”.

Problemen

Doe je hetzelfde met een AGM- of EFB-batterij in een auto met start-stopsysteem, dan komen er problemen: “De Batterij is via een Batterij Management Systeem (BMS) of Intelligente Batterij Sensor (IBS) op de minpool gekoppeld aan de auto-elektronica. Als je de batterij eruit haalt reset de computer zich. Vervang je de batterij door de verkeerde, dan werken sommige systemen niet meer en de nieuwe batterij kan binnen korte tijd opnieuw defect raken. Of de auto start zelfs helemaal niet meer”.

Waar staat ie en welke moet het zijn?

En er zijn meer uitdagingen: “Neem de huidige Audi A4 2.0 TDi. In die auto kan de accu op drie verschillende locaties zitten. Onder motorkap, onder de voorstoel of onder de bagageruimte. Als je niet weet waar de accu zit verlies je kostbare tijd met zoeken, nog voor je aan de vervanging kunt beginnen. Bovendien verschilt afhankelijk van de uitvoering ook nog eens de capaciteit van de batterij. Er zijn drie of vier verschillende varianten. En welke is dan de juiste?”

Accudiagnose via EOBD

Hoe helpt Varta het autobedrijf bij die steeds gecompliceerdere accuvervanging? Varta-technicus Joachim Adleborn geeft het antwoord: “Met de VSSP2.0. Dat is een diagnosetool, speciaal voor accuvervanging. Je sluit het aan op de EOBD-stekker. De VSSP 2.0 gebruikt niet alle 16 pins, alleen die relevant zijn voor het start-stopsysteem”.

Aansluiten en starten

De tester kan de plaats van de EOBD-stekker aanwijzen. Eenmaal aangesloten identificeert de VSSP2.0 het voertuig automatisch aan de hand van een voertuiglijst. Updates gaan via internet en een WiFi-verbinding naar het apparaat. Eenmaal aangesloten vertelt de VSSP2.0 zijn gebruiker waar hij de stroomklem moet aansluiten en dat hij daarna een startpoging moet doen.

Reparatieadvies

De VSSP2.0 meet de inwendige weerstand en leest de start-stop gerelateerde foutcodes uit. Resultaat bij de BMW die Adleborn onderhanden heeft: “Startmotor oké, laadcircuit oké, enkele foutcodes en een reparatieadvies: ‘Vervang de batterij’”.

Kennismaking tussen auto en accu

Gelukkig heeft Adleborn een vervangende accu tot zijn beschikking. Het is een van de slechts vijf types AGM (er zijn ook vijf EFB-types) waarmee Varta de hele start-stopmarkt afdekt. Voor hij die accu inbouwt, moet hij eerst met de camera op de VSSP2.0 de 2D-code op de batterij scannen (een twaalfcijferige code intoetsen kan ook), zodat het BMS de batterijgegevens kent.

Vervanging in 45 stappen

Daarna geeft de tool stap-voor-stap weer hoe Adleborn de batterij moet vervangen. Geen overbodige luxe, want bij deze auto bestaat de vervanging uit niet minder dan 45 stappen. Daarna overschrijft de tool de parameters van de oude batterij en start Adleborn de auto opnieuw. Die slaat meteen aan en produceert geen foutcodes meer. De VSSP2.0 heeft inmiddels een compleet rapport naar de pc gestuurd, waarmee Adleborn zijn klant kan informeren.

Prijzig kastje

Wat de VSSP2.0 kost? “€ 1.798,-.” Oef, een pittig bedrag voor zo’n kastje met 4,3” touch screen. Daar denkt Adleborn anders over: “Vergeet niet dat er een enorme database achter dit apparaat zit waarvoor je voor drie jaar een licentie krijgt. Verder krijg je voor dat bedrag een eXponentia-training. En ten slotte: zonder dit apparaat kun je bij steeds meer auto’s geen accu meer vervangen”.

De eerste

Blijft over, de vraag of universele diagnosetesters deze faciliteit ook niet gaan bieden: “Ongetwijfeld, maar de VSSP2.0 is het eerste apparaat voor de universeel dat dit kan. En dat daar behoefte aan is, blijkt wel uit de enquête onder 1200 Europese autobedrijven”.

Erwin den Hoed (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel