nieuws

Eerste panoramische variodak van polycarbonaat

Techniek

Eerste panoramische variodak van polycarbonaat

Het variodak van de Mercedes SLK transformeert de auto in twintig seconden van een coupé in een cabriolet en andersom. Om de inzittenden ook bij een dicht dak een vrij uitzicht te geven is het daksysteem optioneel te koop met een transparant panoramisch dakelement van polycarbonaat. Wat is het voordeel van dit materiaal?

Van polycarbonaat worden onder andere cd’s, veiligheidsbrillen en helmvizieren gemaakt; het is een stevig, hard en doorzichtig materiaal dat in tegenstelling tot de meeste kunststoffen hoge temperaturen aan kan. Bayer heeft op basis van polycarbonaat het materiaal Makrolon AG 2677 gemaakt. Makrolon zet een nieuwe standaard als het gaat om gewicht, comfort, oppervlaktekwaliteit en hitteprotectie. Webasto gebruikt het materiaal om er autodaken van te maken. Mercedes heeft al ervaring met die combinatie. Van Makrolon AG 2677 maakte Webasto in 2009 voor de smart fortwo het tot dan toe grootste autodak van polycarbonaat. Ook in de B-Klasse wordt Makrolon gebruikt voor een lamellendak. Mercedes prijst het materiaal omdat het veertig procent lichter is dan een glazen dak en een hoog optische kwaliteit heeft.

Krimpvrij

Webasto maakt het transparante panoramische dak van de SLK in een tweecomponenten spuitgietproces. In de eerste stap wordt de buitenste schil gemaakt van het transparante polycarbonaat met een gemiddelde wanddikte van 5,5 mm. In de tweede stap wordt donkergekleurd Bayblend T95 MF geïnjecteerd. Bayblend (ook van Bayer) is een mengsel van polycarbonaat (PC) met acrylonitril-butadieen-styreen (ABS). ABS is een vormvast materiaal, dat vaak gebruikt wordt voor starre voorwerpen omdat het weinig neiging tot krimpen heeft. Het mengsel van PC+ABS wordt versterkt met mineralen. Beide schalen worden met grote nauwkeurigheid gemaakt; krimp of kromtrekken heeft geen kans.

Vier kilo lichter

Het dak van de SLK meet 1063 bij 727 millimeters en heeft een polysiloxane (siliconen) hardcoat gekregen en is donker gemaakt met speciale infrarood absorberende grijstonen. De auto warmt minder op in de zon en de stralingshitte wordt effectief onderdrukt. De bestuurder en passagier hebben dus wel een vrij panoramisch uitzicht, maar geen last van de zon. Een verduisteringsscherm is daardoor overbodig en dat scheelt weer hoofdruimte. Vergeleken met een dak van glas weegt dit polycarbonaat dak ongeveer vier kilogram minder en dat is een gewichtsreductie van veertig procent.

John Mulder (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel