nieuws

smart forvision-studie helpt elektro-auto aan actieradius

Techniek

smart forvision-studie helpt elektro-auto aan actieradius

Het ligt voor de hand dat elektrische auto’s door een beperkt rijbereik vooral in en om de stad zullen opereren. Daar waar Nicholas Hayek, oprichter van horlogemerk Swatch, voorzag dat de tweezits smart ideaal op zijn plaats zou zijn. Dus ligt een elektrische smart helemaal voor de hand. Die komt er, maar tegelijk toont de forvision-studie wat er nog beter aan kan. Kunststoffabrikant BASF ontwikkelde mee…

Enorme doorbraken in accutechniek zijn niet in zicht. Als er niet drastisch meer stroom mee kan in de auto, blijft als alternatief verlaging van het stroomverbruik. Een probaat middel is lichte bouw, maar er is meer mogelijk.

Kunststof showroom

Op zich is een smart al erg licht gebouwd, met zijn aluminium kooi en kunststof carrosseriepanelen. Komend voorjaar gaat de elektro-smart fortwo in serieproductie. Voorzien van een 55 kW motor en Li-ion-accu’s die 17,6 kWh kunnen opslaan haal je daarmee een top van ruim 120 km/h. In stadsverkeer zou 140 km op een acculading afgelegd kunnen worden.

De modernistisch omgevormde forvision voegt hieraan 20% toe, dus een kilometer of dertig. Het meest door energiemanagement, plus nog een beetje door extra lichte bouw. Zo zijn de portieren van koolstofvezelversterkte kunststof, er zit geen metalen frame meer in.

Iets zwaarder wordt de carrosserie weer door isolerend schuim in een aantal panelen. Aan de andere kant wordt weer gespaard met stoelen op een plastic frame, met kussens die ook nog een goede tien procent lichter zijn dan normaal.

Zelfs drie kilo per wiel wordt gespaard met plastic velgen, die al goed genoeg lijken te zijn voor toepassing in productie. Al die kunststoftechniek laat zien wat BASF kan bijdragen.

Zon- en ander licht

Behalve isolerende panelen heeft de forvision ook een speciale folie op voor- en zijruiten, die infrarode straling tegenhoudt, dus zonnewarmte. Interieurdelen hebben een coating die infrarood reflecteert, en zo niet onaangenaam opwarmen in de zon.

Toch is de zon welkom, op het dak voorzien van doorzichtige zonnecellen. Al bij gewoon daglicht, het hoeft geen heldere zonneschijn te zijn, kunnen hiermee de ventilatoren van de airco aangedreven worden. Alle beetjes helpen.

Onder het zonnedak zitten al even doorzichtige Organic LEDs. Deze oleds gebruiken minimaal stroom en geven een sfeervol interieurlicht bij duister.

Lekker zitten

Na de elektromotor is het klimaatsysteem de grootste stroomvreter. Ook daarvoor wist BASF wel een paar nieuwe trucjes.

De stoelbekleding bevat warmtegeleidende vezels. Ze verwarmen alleen de plaatsen van het lichaam die sterk op temperatuur reageren, dat is met name de rug. Hetzelfde comfort als normale verwarmde stoelen, maar dan met veel minder energieverbruik. Bovendien zit dezelfde stof op de armleuningen, die worden ook warm.

Onder de bekleding zit nog een vochtopnemende laag met fleece erin. Deze laag werkt koelend als de inzittenden het warm krijgen, met hetzelfde effect als stoelventilatie, maar dan zonder ventilatoren.

Een boel vernuft bij elkaar, eigenlijk valt 20% winst in stroomverbruik ons dan niet mee. Is een elektro-auto door zijn accu’s al duur, met al deze superspeciale kunststoffen erbij zal dat nog wel erger worden…

Peter Fokker (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel