nieuws

Ford MyKey ‘kinderslot’ voor jonge bestuurders

Techniek

Ford MyKey ‘kinderslot’ voor jonge bestuurders

Geleidelijk schroeft Ford de verwachtingen steeds hoger op voor de MyFord-systemen die volgend jaar debuteren. Daarmee moeten Fords elektronisch te personaliseren zijn, en in staat contact te leggen met de elektronische buitenwereld. Ook het in Amerika hoog gewaardeerde MyKey komt naar Europa, een veiligheidssysteem voor ouders die de gezinsbolide aan hun kroost willen toevertrouwen. Wat doet MyKey?

Meer dan in Europa is het in de VS gebruikelijk dat kinderen een auto van hun ouders mogen lenen, nadat ze op hun 16e al het rijbewijs kunnen halen. Heel begrijpelijk dat de meeste ouders dan wel met samengeknepen billen zitten te wachten of hun nageslacht én hun auto weer heelhuids thuiskomen.

Om daarover iets meer zekerheid te kweken introduceerde Ford medio 2009 MyKey. Het eerst op de Amerikaanse Focus, inmiddels standaard op bijna elke Amerikaanse Ford, zelfs zonder meerprijs. Een iets aangepaste versie komt naar Europa.

Beperkt tempo en geluid

Zeer voor de hand ligt dat MyKey de elektronische regelorganen van de auto gebruikt om de topsnelheid te begrenzen voor de jongere generatie. Het hoort bij een af-fabriek ingebouwd MyFord-multimediasysteem, daarom kan ook een tweede heel effectieve maatregel worden genomen, beperking van het stereo-volume.

Goed bedacht is dat hiermee het omdoen van de gordels wordt bevorderd. Doet de jeugd dat niet, dan blijft de stereo namelijk helemaal gedempt (op ‘mute’) staan.

Mocht het nageslacht ambities hebben om wat te spelen met de auto, dan belet MyKey dat veiligheidssystemen uitgeschakeld kunnen worden. Leuk wat gummen zonder ESP is er niet bij, de waarschuwingen van rijbaanbewaking, dodehoekbewaking en dergelijke rijassistenten blijven ook ingeschakeld.

Persoonlijk menu

Wat het effect van MyKey zal zijn wordt opgeslagen in de transponder van de autosleutel. Het programmeren daarvan gebeurt met de sleutel in het contact, via het MyFord Touch infotainmentsysteem. Dit geeft ouders de keuze welke beperkingen ze willen opleggen.

In de VS zijn de vaste beperkingen het stom stellen van de stereo totdat de veiligheidsriem om ligt, blokkering op het uitschakelen van veiligheidsassistenten, en eerdere waarschuwing bij laag brandstofpeil. Al het andere kan in een menu gekozen worden.

Merkwaardig is dat hieronder ook valt of het ESP wel of niet uitschakelbaar zal zijn. Begrenzing hoe hard de stereo kan zit in dit menu, evenals instelling van een snelheidsbegrenzing, en waarschuwingssignalen bij bepaalde snelheden.

Dat alles wordt beveiligd met een PIN-code, waarmee ouders de beperkingen voor zichzelf weer kunnen opheffen.

Redelijke begrenzingen

Ford stelde bij de presentatie van MyKey eind 2008 dat ook wagenparkbeheerders hier wat aan hebben. Ze zullen dan vooral gedacht hebben aan begrensde topsnelheid, en instelling dat veiligheidshulpen niet uitschakelbaar zijn.

Voor 2011 presenteerde Ford een herzien MyKey-menu. Zo was er eerst maar een enkele topsnelheidslimiet, op 80 mph (128 km/h). Nu is er keus uit vier snelheden, plus nog eens drie die waarschuwen bij overschrijding van lagere limieten zoals stadstempo. Voor Europa zou de topsnelheid op 140 km/h maximaal komen, meldt Ford alvast.

Het muziekvolume kan in de VS beperkt worden tot maximaal 44%, met het idee dat jongeren dan tenminste nog iets horen van het verkeersgebeuren om hen heen. De uitschakeling van ESP wordt niet altijd geblokkeerd omdat je stilstaand op een ijzige of besneeuwde helling soms niet wegkomt met ESP of tractieregeling aan.

Peter Fokker (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel