nieuws

BMW toont koplamp van de toekomst

Techniek

BMW toont koplamp van de toekomst

Na halogeen kwam xenon, en inmiddels zien we op enkele auto’s full led-koplampen. BMW kijkt alweer een koplamptechnologie verder. Welke dat is? Laser! Wat is het voordeel van laserkoplampen? En: zijn ze niet gevaarlijk voor het menselijk oog?

“Na led-technologie is laserverlichting de logische volgende stap”, zegt BMW. En: “Binnen een paar jaar komt het in serieproductie”. BMW legt uit waarom: “Laserlicht is monochroom. Alle lichtgolven in een laserbundel hebben dus dezelfde golflengte. Het is bovendien een coherente lichtbron. Het resultaat is dat een laserbron een vrijwel parallelle lichtstraal kan produceren met een intensiteit van 1000 keer die van een conventionele led”.

Slimme koplampen

In autokoplampen zijn die eigenschappen bruikbaar om bestaande functies, zoals anti-verblindingsgrootlicht of Dynamic Light Spot, dat voetgangers extra goed zichtbaar maakt, te verbeteren. Daarnaast maken ze ook weer totaal nieuwe functies mogelijk.

Spaarlampen

Een volgend voordeel zit hem in het energieverbruik. Laserverlichting genereert ongeveer 170 lumen (eenheid van licht) per watt, waar led blijft steken op 100. Overigens is ook dat al behoorlijk energiezuinig, want halogeen blijft steken op zo’n 20 lumen per watt. Kortom, laserverlichting spaart brandstof.

Minder inbouwruimte

En dan zijn er de afmetingen. Een individuele laserdiode is niet meer dan 10 μm groot. Dat is maar één honderste van de millimeter die de kleinste leds meten. Koplampen zouden daarmee een veel kleiner oppervlak kunnen hebben. Om designredenen ziet BMW dat niet zo zitten. Wel reduceren de ontwikkelaars graag de diepte van koplampen. Met laser kan dat.

Niet gevaarlijk

Ten slotte de veiligheid. Kan zo’n laserkoplamp het gezichtsvermogen niet beschadigen? “De intensiteit van de laserkoplampen is volkomen risicoloos voor mensen en dieren”, zegt BMW. “Dat komt omdat het van origine blauwige laserlicht niet direct wordt uitgestraald. Het wordt eerst omgezet in een zuiver wit licht dat prettig is voor de ogen en zeer geschikt voor gebruik in het verkeer. Die omzetting gebeurt in een fluorescerend materiaal in de koplamp.”

BMW i8 heeft ze al

Goed, laserkoplampen dus. Op serieproductie moeten we nog een paar jaar wachten, maar wie wilde heeft de eerste laserkoplampen al live kunnen aanschouwen. De BMW i8 stond er mee op de IAA in Frankfurt.

Erwin den Hoed (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel