nieuws

Zuinige Record Run met Mercedes-Benz Actros

Techniek

Zuinige Record Run met Mercedes-Benz Actros

Drie jaar geleden had Mercedes-Benz een mooie stunt met een Guinness Wereldrecord voor de Actros, als zuinigste 40-tonner ter wereld. Nu de nieuwe Actros eraan komt, met totaal nieuwe motoren daarin, wilde Mercedes graag aantonen dat die nog zuiniger is. Hiervoor werd de Record Run 2011 opgezet, onder toezicht van testinstituut DEKRA, met het gewenste resultaat. Hoeveel zuiniger kon het nog?

Het Guinness record werd gereden op de hogesnelheids ovaal van Nardo, om gauw op constante snelheid veel kilometers te maken. Deze keer werd gekozen voor een realistischer benadering, met een rit van 10.000 km over de weg.

Tweemaal nieuw, eenmaal oud

Hiervoor werd de route gekozen van Rotterdam naar het Poolse Stettin en weer terug. In een week werd dat meer dan eens gereden, want met een keer heen en weer rijden zitten er pas ruwweg 2500 km op.

Drie trekker-oplegger combinaties van 40 ton reden samen deze Record Run. Voor de vergelijking moest in elk geval een oude Actros 1844 LS meerijden, want het verbruik zou hoe dan ook onvergelijkbaar zijn met de prestatie uit 2008 op Nardo met zo’n truck.

Het gezelschap bestond verder uit twee nieuwe Actros 1845 LS trucks. Een in Euro 5 versie die eerst nog geleverd zal worden, en een in Euro 6 uitvoering die al aangeboden wordt voordat deze uitlaatgasnorm verplicht wordt.

Opnieuw trad Shell op als partner, die meereed om onderweg de zorgvuldig door DEKRA afgemeten brandstofvoorziening met Fuel Save diesel te verzorgen. Scheelt volgens Shell ook al 3 % verbruik kan besparen, maar dat werd helaas niet getest door nog een truck op gewone diesel mee te sturen.

Tot 7,6 % verbruikswinst

Test- en keuringsinstituut DEKRA moest borg staan voor een objectieve verbruiksmeting, voor de hand ligt welke uitkomst Mercedes-Benz wilde.

Die kregen ze ook. Het oude Actros model scoorde 27,1 l/100 km. Daar tegenover kwam het nieuwe model dat ook aan Euro 5 eisen voldoet een indrukwekkende 7,6 % beter uit, op 25,1 l/100 km. In Euro 6 versie haalde hij een 4,5 % beter verbruik dan zijn voorganger.

Dat laatste is ook mooi, als bewijs dat nog schoner uitlaatgas niet ten koste van het verbruik gaat. Er liep immers het verhaal toen de eerste Euro 5 trucks verschenen, dat Mercedessen met SCR katalysator en AdBlue injectie wel 5 % onzuiniger waren dan Euro 4 modelversies.

Alleen spiegelde Mercedes bij de presentatie van zijn nieuwe zescilinder OM 471 diesel voor, dat Euro 6 niet belangrijk meer zou verbruiken dan Euro 5. Dus dat je beter, waar mogelijk met milieusubsidie, een duurder maar schoner Euro6 kunt kopen. Maar het verschil tussen 4,5 (Euro 6) of 7,6 % (Euro 5) zuiniger uit deze test is heel belangrijk in het internationaal vervoer. Elke 100 km 0,8 liter diesel meer of minder, dat telt nogal door.

Dubbel voordeel

Alles draait om kosten, daarom vergeet Mercedes vooral niet een tweede gemeten voordeel te vermelden. Ook het verbruik van de AdBlue toevoeging daalde namelijk.

De oudere Actros nam er bijna een halve liter per 100 km meer van dan het nieuwe Euro 5 model. De volledig nieuwe motor levert dus al vóór de katalysator een duidelijk betere, schonere verbranding. Wat dan weer goed aansluit bij lager verbruik, ook door betere verbranding.

Nog beter kon de Euro 6 versie het. Deze lustte 0,86 l/100 km AdBlue, tegen 1,1 liter voor de Euro 5 uitvoering. Dus de combinatie van EGR en SCR katalysator voor Euro 6 laat de motor weer beter werken.

U wilt natuurlijk ook weten waarop dat Guinness wereldrecord nou eigenlijk staat. Onder veel gunstiger, constanter omstandigheden kwam de oude Actros daar tot 19,44 l/100 km, over ruim 12.000 km gemeten.

Peter Fokker (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel