nieuws

Speciaalgereedschap van Facom voor CR-dieselmotoren

Techniek

Speciaalgereedschap van Facom voor CR-dieselmotoren

Common rail-techniek is tegenwoordig standaard op dieselmotoren. Diagnose en onderhoud van het CR-systeem wordt daarmee een belangrijk onderdeel van het auto-onderhoud. Facom biedt daarom een gereedschapsassortiment voor de meest voorkomende werkzaamheden aan common rail-motoren. Waaruit bestaat dat assortiment?

Bij de CR-technologie wordt de dieselolie onder hoge druk direct in de cilinder gespoten. De verstuivers staan via een gemeenschappelijke buis, de common rail, in verbinding met de brandstofopvoerpomp. Belangrijke voordelen: 15% lager brandstofverbruik, minder luchtverontreiniging en minder lawaai. Dankzij die voordelen is common rail nu gemeengoed en is diagnose en onderhoud eraan in de werkplaats onontkoombaar.

Diagnose en vervanging verstuivers

Voor de meest voorkomende werkzaamheden aan CR-systemen, van diagnose tot vervanging van beschadigde onderdelen, heeft Facom nu een reeks koffers met speciaalgereedschap ontwikkeld. Neem de koffer met diagnoseset voor verstuivers en universeel gereedschap voor de vervanging ervan. Volgens Facom is die geschikt voor 98% van de CR-motoren van personenauto’s en vrachtwagens met 1 tot 8 cilinders. De set bevat de verloopstukken voor alle Bosch-, Siemens- en Delphi-verstuivers.

Vastzittende verstuivers en pakkingen

Een andere serie van vier koffers (voor dieselauto’s van PSA, Renault, Mercedes en de laatste voor alle andere personenauto’s) bevat gereedschap voor het snel lostrekken van vastgelopen verstuivers, zonder dat cilinderkop hoeft te worden uitgebouwd. Verder is er een koffer met gereedschap voor het lostrekken van vastgelopen verstuiverpakkingen. Ook bij het gebruik van dat gereedschap kan de cilinderkop gewoon blijven zitten.

Gloeibougies

Weer een andere koffer bevat een set frezen waarmee de houders van de verstuivers kunnen worden gereinigd, om vastlopen en lekkage van de verstuivers te voorkomen. De laatste twee koffers richten zich op het uittrekken van gloeibougies en op het wegfrezen van koolresten uit de gloeibougiehouders.

Jan Oonk (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel