nieuws

Nu nog vijf Euro NCAP sterren voor Ampera

Techniek

Nu nog vijf Euro NCAP sterren voor Ampera

Nog niet eerder noteerde Euro NCAP een maximale score voor de bescherming bij zijdelingse aanrijding, totdat de Opel Ampera kwam. Niet alleen aan de zijkant veilig, maar over het geheel goed voor vijf sterren. Wie dat niet haalt wordt in de hoek gezet. Volgend jaar niet meer, dreigt Euro NCAP al, want dan worden ze weer strenger. Wat moet er nog beter worden?

Weer tien nieuwe auto’s zijn door de Euro NCAP-mangel gehaald, negen daarvan haalden de maximaal verkrijgbare vijf sterren. Eind oktober komt de volgende set uitslagen. Mogelijk de voorlopig laatste keer dat er nog auto’s met vijf sterren aan de haal gaan.

Vanaf 2012 stelt Euro NCAP namelijk de norm hoger voor voetgangersbescherming. Aan die hogere norm voldoet nog geen van de tien auto’s die nu getest zijn. Terwijl daar met de Audi A6, BMW X3 en Citroën DS5 toch niet de minsten bij zitten.

Geen ESC, geen vijf sterren

Welke van de laatste tien testauto’s scoorde geen maximale vijfsterrenveiligheid? Dat was de nieuwe Kia Picanto, ten prooi aan de strengheid die Euro NCAP eerder toevoegde. Ze verlangen nu al, een jaar voordat het in de EU verplicht wordt, uitrusting van de meeste modellen met het stabiliteitssysteem ESC.

Dat heeft de Picanto niet, het is een extra. En dat vindt Euro NCAP niet goed genoeg. Met ESC zou de Picanto op basis van zijn overige resultaten ook vijf sterren krijgen.

Chevrolet is scheutiger met standaard ESC in versies van de nieuwe Aveo en Orlando. Voor hun vijf sterren krijgen ze een complimentje, omdat de vorige Aveo vijf jaar geleden nog niet eens helemaal twee sterren behaalde. Mooie vooruitgang, meent Euro NCAP, dat het nieuwste model wel goed is.

Aandacht voor voetganger

Het zit Euro NCAP blijkbaar toch niet lekker dat een maximale sterrenscore nu wel als standaard geldt. Daar zit niet zo’n uitdaging in als wanneer de ene drie, de andere vier en weer een ander vijf sterren krijgt. Zodat je verschil gaat zien tussen betere en mindere kandidaten.

Dat nu feitelijk al ESC vereist is, en vanaf dit jaar de werking van het ESC ook werkelijk beproefd wordt leidt maar in weinig gevallen tot een ster minder. Volgend jaar gaat Euro NCAP nogmaals de eisen aan voetgangersveiligheid verhogen. De tests blijven gelijk, alleen moet dan 60% van het aantal beschikbare punten behaald worden, nu nog is 40% genoeg voor vijf sterren.

Vooruitgang, of niet?

Daar zit de Kia Picanto met 47% zo gek nog niet. Een Audi A6 of Opel Ampera komen met 41% eigenlijk maar net op een zesje. Bij de Citroën DS5 is het een 5+, hij haalt 40% op het punt van voetgangersveiligheid. Met de hakken over de sloot, heette dat bij je schoolrapport.

Hier wijst Euro NCAP niet terug naar eerdere resultaten. Diplomatiek krijgt Citroën geen aanmerking dat ooit de C6 met zijn opklap-motorkap sensationeel ‘volle bak’ haalde bij de voetgangersbescherming. Toen waren de tests nog anders, maar het lijkt redelijk te verwachten dat een meer exclusief DS-model nu toch ook nog lief voor voetgangers moest zijn.

Merk op dat Euro NCAP hier opnieuw een Citroën in de test heeft die officieel nog helemaal niet te koop is. De suv-achtige DS5 debuteert voor Europa pas in het najaar. Zo kreeg Euro NCAP ook de DS4 nog voordat de verkoop begon.

Willekeurige ‘rewards’

Waar het New Car Assessment Program ook nog niet helemaal uitkomt is de extra beloning voor automodellen met gevorderde veiligheidstechniek. Ook die is er pas sinds dit jaar, om een beetje tegemoet te komen aan de klacht van autofabrikanten dat moderne elektronica voor actieve veiligheid op ESC na volledig genegeerd wordt bij de sterrenparade.

Mazda krijgt een pluim voor Rear Vehicle Monitoring, dat met radar in de achterbumper een dodehoekwaarschuwing biedt, tegen op een ongelukkig moment van rijbaan wisselen. Zeker een mooi systeem, maar het is bijvoorbeeld ook al lang voor Audi’s, Mercedessen en Volvo’s leverbaar, en voor een Ford Focus om er nog eens een te noemen.



Met dit systeem haalt Mazda nu een Advanced reward binnen. Tevreden kijkt Euro NCAP naar een noodoproepsysteem in de Citroën DS5 en de BMW X3, waar echter al eerder Advanced rewards voor zijn toegekend, bij andere modellen van die merken.

Peter Fokker (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel