nieuws

Jurid levert nieuwe rembloktechnologie voor bestaande trucks

Techniek

Jurid levert nieuwe rembloktechnologie voor bestaande trucks

De remblokken van de nieuwe Mercedes Actros zijn nu ook beschikbaar als aftermarket-product voor oudere Actrossen en andere trucks met remmen van het type SN7. Is dat belangrijk? “Ja!”, zegt Honeywell, de fabrikant van de Jurid-blokken. Waarom? Onder meer omdat het een veelgemaakte fout bij de vervanging van remblokken voorkomt…

De remblokken op de nieuwe Actros zijn opgesloten in de remklauw met het ProTec S-systeem dat Knorr Bremse vorig jaar op de Automechanika introduceerde. Essentie van dit systeem: de veer op het remblok is via een kapje onlosmakelijk verbonden met de achterplaat. “Dat scheelt een handeling en het voorkomt het gebruik van de oude veer op een nieuw remblok”, zegt Honeywell. Belangrijk want: “Die veer is ontworpen om de levensduur van één set remblokken mee te gaan”. En: “Defecten, zoals een verminderde elasticiteit zijn niet zichtbaar”.

Goede geleiding van het remblok

Oké, een nieuw remblok betekent zo automatisch een nieuwe veer: “En die nieuwe veer, met de juiste veerkracht zorgt voor een goede geleiding van het remblok. Zo glijdt het blok netjes terug na het contact met de remschijf en wordt onnodige slijtage voorkomen”.

Extreme omstandigheden? Geen probleem!

Honeywell gebruikt het zogenaamde Metlock-proces om de achterplaat met het wrijvingsmateriaal te verbinden. Bij dat proces wordt een sintermetalen coating op de achterplaat gesmolten die het contactoppervlak tussen plaat en wrijvingsmateriaal verdubbeld. Dat geeft een extreem hoge weerstand tegen afschuifkrachten en maakt het remblok bestand tegen temperaturen tot 900°C.

Tot nu toe paste Honeywell het Metlock-proces alleen toe op stalen achterplaten. Bij dit nieuwe remblok doet Honeywell dat voor het eerst op een gietijzeren achterplaat. Die is lichter dan een stalen achterplaat en daardoor stiller.

Geen namaak

Ten slotte wijst Honeywell op gecodeerde datamatrix op het remblok: “Die onderscheidt het blok niet alleen van namaak, met de matrix is bovendien alle data van het productieproces te herleiden”.

Erwin den Hoed (Redactie AMT)

<b>Truckfabrikant</B> <b>Model</b> <b>OE Nr.</b> <b>Jurid Nr.</b>
Mercedes-Benz Actros, Atego, Axor 0044206020 2925305390
MAN TG-A 81508206030 2925305390
DAF CF / XF 1617343 2925305390
Iveco EuroCargo 2996378 2925305390
Scania Serie 4 1856108 2925305390
SAF SN7 03057007700 2925305390
Schmitz SN7 017251 2925305390

Het nieuwe remblok past behalve op de nieuwe Actros ook op andere trucks.

Reageer op dit artikel