nieuws

Elektrische Brammo motor uit Europa

Techniek

Elektrische Brammo motor uit Europa

Ruim drie jaar geleden berichtten we over de Amerikaanse fabrikant van elektrische motorfietsen Brammo. Destijds was sprake van maar een model, de Enertia. Inmiddels telt het gamma vier types. Twee daarvan gaan nu ook in Europa in productie, om precies te zijn in Hongarije. Wordt dat een succes?

Wat betreft de elektrische aandrijflijn en accu’s heeft het bedrijf van Craig Bramscher nu eigen ontwerpen vastgelegd. Er is een Enertia Plus-variant toegevoegd met grotere actieradius dan de bescheiden 80 km van het eerste model.

Deze Enertia en Enertia Plus gaan in productie bij de fabriek van elektro-expert Flextronics, in het Hongaarse Sárvár. Daar zouden maandelijks 660 exemplaren gemaakt kunnen worden, voor wereldwijde afzet.

Voor forensen

Het Enertia-model is een lichte motorfiets voor in en om de stad. De top van 95 km/h is te beperkt voor de snelweg, bovendien is het rijbereik bij dat tempo klein. In de stad kun je er 60 km ver mee komen.

Met dubbele capaciteit in de Li-ion accu’s komt de Enertia Plus logischerwijs dubbel zo ver. Geen gekke aanbieding in de ‘voorverkoop’, voor maar 1.000 dollar extra heb je een Plus, in plaats van de gewone Enertia voor 8.000 dollar.

Alleen komt de Enertia Plus uit Hongarije, zodra daar de productie op gang is. In de VS wordt uitsluitend nog de gewone Enertia gemaakt.

Kan ook sportief

Ze begrijpen bij Brammo dat de meeste motorfietsen niet gekocht worden om boodschappen te doen, maar om leuk te rijden. Vandaar dat in motocross-stijl het model Engage is toegevoegd, en in caféracer-stijl de Empulse.

De Engage-versie heeft zes versnellingen, waar de Enertia het met één overbrenging doet. De sportieve Empulse met waterkoeling (geen versnellingen) zou zelfs 160 km/h halen. Deze beide sportievere Brammo’s zouden vanaf 10.000 dollar gaan kosten, in drie versies met verschillende accucapaciteit van 3 tot 10 kWh.

Wat de Europese prijzen worden is nog niet bekend, noch waar dealers te vinden zullen zijn.

Peter Fokker (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel