nieuws

Ford B-Max krijgt 1.0 EcoBoost-motor

Techniek

Ford B-Max krijgt 1.0 EcoBoost-motor

Niet helemaal duidelijk is waarom Ford op dit moment al bekend maakt dat op de autoshow van Frankfurt in het najaar de B-Max met EcoBoost-motor debuteert. Misschien ligt het eraan dat Ford daarnaast een eigen ‘hybride transmissie’ aankondigt voor de C-Max. De productie zal in de VS gaan plaatsvinden, de fabriek hiervoor is aangewezen, mogelijk vandaar deze aankondigingen. Wat weten we er nu al van?

Het was al geen geheim dat de EcoBoost-motorfamilie, verkleinde motoren met directe injectie en turbo als gemeenschappelijke kenmerken, ook driecilinders zou omvatten. Er was sprake van 1.0 en 1.2 versies.

De ontwikkeling vindt plaats in Europa, bij het Britse motorontwikkelcentrum. Als eerste komt een 1.0, in de mini-mpv B-Max die afgelopen voorjaar als studie werd getoond. Als basis dient de Fiesta.

Op schoonheid gebouwd

Niet eerder in zijn lange historie bouwde Ford een driecilinder motor, al begon de oude Henry Ford wel met één- en tweecilinders. Maar dan niet met moderne voorzieningen als twee nokkenassen met variabele timing.

Voor optimale prestaties krijgt de driecilinder een scheiding in het koelsysteem, dat eerst alleen de cilinderkop koelt. Zo komt het motorblok sneller op temperatuur, voor schonere gassen en lager verbruik na de koude start.

Het uitlaatspruitstuk zit in de cilinderkop verwerkt, en wordt daarin ook gekoeld. Een beetje jammer omdat dan energie verloren gaat voordat de uitlaatgassen bij de turbo zijn. Maar wel weer goed voor de recirculatie, dat niet te heet uitlaatgas naar de inlaat gaat.

Wat Ford ook als nieuwtje brengt is een krukas zonder offset, om wrijving te sparen. Vrij gebruikelijk worden krukassen nu uit de hartlijn van het motorblok geplaatst, zodat de zuigers positief aan één kant tegen de cilinderwand lopen. Dat bestrijdt kantelen of rammelen, maar levert wel extra wrijving.

Eigen CVT in productie

De kleinste EcoBoost-motor zal in Keulen geproduceerd gaan worden, de B-Max komt in Roemenië in productie. Dat begint in 2012.

Een jaar later moet de C-Max als hybride en als plug-in hybride verschijnen, vooral belangrijk voor de Amerikaanse markt. Daarom gaat Ford hiervoor in de VS een zelf ontwikkelde hybridetransmissie maken. We hebben het dan over een cvt-automaat met voorop een elektromotor.

Zoiets heeft Ford al geruime tijd op de VS-modellen Escape en Fusion. Maar hiervoor haalt men de cvt van Aisin uit Japan. Ooit bouwde Ford zelf wel continu variabele transmissies in het Franse Bordeaux, maar is daarmee gestopt. De eerste Focus C-Max was nog met cvt leverbaar.

Peter Fokker (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel