nieuws

Inductief acculaden bij Delphi en Toyota

Techniek

Inductief acculaden bij Delphi en Toyota

Elektrische auto’s moeten vaak stroom tanken, als ze geen zeer kostbare en omvangrijke accuvoorraad aan boord hebben. Daar zijn een boel stopcontacten voor nodig. Erg onhandig als jouw stopcontacten zich op de achtste verdieping in je stadsappartement bevinden. Mogelijk kan inductief, kabelloos opladen uitkomst brengen. Daarvoor sloten zowel Toyota als toeleverancier Delphi een contract met WiTricity. Wat heeft die voor bijzonders?

We horen de laatste tijd vaak over inductief laden. Een op het stroomnet aangesloten laadspoel in het wegdek, een op de accu’s aangesloten laadspoel in de auto. Zet de auto boven de spoel in de weg, dan brengt die met magnetisme stroom over naar de spoel in de auto.

Mobieltje opladen

Zo was er eens een professor van het gerespecteerde Massachusetts Institute of Technology (MIT) die zich ergerde dat zijn mobieltje vaak lag te piepen, omdat hij het weer eens niet op tijd had bijgeladen.

Waarom kon dat ding zichzelf niet opladen, als overal in huis stroomdraden liggen? Dus ging de prof met zijn afdeling studeren op draadloos laden. Een jaar of vijf geleden werd de gevonden theoretische oplossing gepubliceerd.

Het idee is breed toepasbaar, veel soorten elektrische apparaten zouden draadloos gevoed kunnen worden. Zeker een uitkomst als de tv, de koelkast, de computer en noem het maar op dan geen stroomkabel en stekker meer nodig hebben.

Gericht magnetiseren

De mogelijkheden zijn zo veelbelovend dat de MIT-professor en zijn team in 2007 het bedrijf WiTricity hebben opgezet voor de commerciële uitwerking. Ze zijn dus ook zo veelbelovend dat de Amerikaanse toeleverancier Delphi en het Japanse Toyota de techniek willen gebruiken. Beide sloten een ontwikkelingscontract met WiTricity, Toyota wil een aandeel kopen.

We komen een beetje op glad ijs. Er zijn meer bedrijven die inductief opladen voor auto’s ontwikkelen. Naar we begrijpen is het bijzondere bij WiTricity dat ze niet zomaar magneetspoelen gebruiken, maar magnetische resonantie.

Daarmee zou met 90% rendement, over afstanden tot enkele meters een vermogen tot een aantal kilowatt overgebracht kunnen worden. Dat gaat via op elkaar afgestemde spoelen, waardoor hun magnetisch veld op de niet-afgestemde omgeving nauwelijks (al dan niet schadelijke) invloed zou hebben.

Eigenfrequentie opzoeken

De truc is om de inductiespoelen op hun magnetische eigenfrequentie te laten werken. Een wisselstroomveld op die frequentie wordt sterk overgebracht, alles met een andere magnetische eigenfrequentie merkt er weinig van.

Vergelijk het met de bekende truc van het kapotzingen van een glas. Een harde toon precies op de eigenfrequentie van het glas roept ongedempte trillingen op, waardoor het glas gauw in scherven springt. Zo hebben veel voorwerpen op verschillende gebieden eigenfrequenties, zeg maar een natuurlijk gevoelig punt.

Door dat op magnetisme toe te passen zegt WiTricity over grotere afstanden stroom te kunnen overbrengen, zonder dat de omgeving iets merkt van het magnetisme. Ook maakt het niet uit of er tussen de zend- en ontvangspoel andere voorwerpen zijn. En het is niet nodig dat beide spoelen erg nauwkeurig tegenover elkaar staan.

Van theorie naar praktijk

Dus veilig opladen, met vermogens rond 3 kW zoals uit het stopcontact thuis, zonder precies recht boven de laadspoel te moeten parkeren. Ook zou de stroom in de laadspoel automatisch in ‘spaarstand’ gaan zodra geen afgestemde tweede spoel die stroom afneemt in de buurt is.

Als technische universiteit geniet MIT wereldfaam, vandaar dat ook een bij MIT ontdekte techniek vertrouwen krijgt. Er is nog één kleinigheidje, de techniek omzetten in bruikbare apparaten. Daar gaan Toyota en Delphi dus mee aan de slag, en dat gaat natuurlijk nog even tijd nemen.

Peter Fokker (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel