nieuws

Hybride en elektrische bedrijfswagens

Techniek

Hybride en elektrische bedrijfswagens

Ook in het bedrijfswagennieuws begint stroom een steeds grotere rol te spelen. Voor steden met strenge milieuzones zouden deels of geheel elektrische besteldiensten nodig worden. DAF kan met een hybrideversie van zijn LF truck daarin voorzien, wat later in 2011 voegt Ford een kleinere, volledig elektrische besteller Transit Connect toe. Wat zijn hun mogelijkheden?

Omdat het erg veel stroomopslag vergt, wil je een zwaardere bedrijfswagen elektrisch aandrijven, heerst bij bedrijfswagens lang niet zo’n sterke elektro/hybridemode als bij lichtere voertuigen. Toch durft DAF het al aan met een 12 tons LF Hybride in productie te gaan. Niet meer met een klein proefserietje, maar echte productie.

Elektrisch en EEV

De LF distributietruck krijgt als hybride naast zijn 4.5 viercilinder diesel van 118 kW een elektromotor. Het elektrisch aggregaat komt tussen koppeling en geautomatiseerde Eaton-zesbak. Aan het chassis hangt een li-ion-accupakket van omstreeks 100 kg. Apart hangt een stroomomvormer met vloeistofkoelingsysteem eraan. De hele elektrische installatie voegt 300 kg gewicht toe.

Net als bij personenauto’s is voorzien in een automatisch start/stopsysteem, en wint de elektromotor energie terug bij afremmen. Op volle accu’s is maar een kilometer of twee elektrisch rijden mogelijk, maar dat zou genoeg kunnen zijn om voor een aflevering een milieuzone in en uit te komen.

De diesel blijft wel stationair meelopen, om luchtcircuit en stuurpomp aan te drijven terwijl de achteras elektrisch aangedreven wordt. Het is standaard een EEV-diesel met zeer lage uitstoot. Ondersteuning van de elektromotor zou in praktijktests voor 10 tot 20 % brandstofbesparing zorgen.

Helemaal elektrisch

In de loop van 2011 begint Ford in Turkije met de bouw van lange Transit Connect bestellers die ‘BEV’ zullen worden. Het Amerikaanse bedrijf Azure gaat ze, op een nog nader te bepalen plaats in Europa, voorzien van hun elektrische aandrijving. Het wordt daarmee de eerste van vijf auto’s met elektromotor die Ford belooft.

De Transit Connect met lange wielbasis krijgt een Siemens-elektromotor ingeplant die 158 Nm continu en 235 Nm maximaal koppel kan leveren. Voor de voeding zorgt een Johnson Controls/Saft li-ion-pakket met 28 kWh stroomopslag.

Volgens opgave zou dat genoeg zijn voor maximaal 130 km, bij een top van 120 km/h. De besteller weegt leeg bijna 1800 kg, en kan daarom maar 520 kg lading meenemen. Die ligt er wel ruim bij, in 3,8 kuub laadvolume.

Meer elektro-Fords

Om te beginnen zal DAF zijn LF Hybride leveren in Groot Brittannië, Nederland, België en Frankrijk. Daar ziet de truckfabrikant mogelijkheid voor voldoende vraag. Ford brengt de elektrische Transit Connect nu eerst in de VS, en daarna in Europa.

Wat Ford betreft volgt in 2012 een elektrische variant van de nieuwe Focus, het jaar daarop aangevuld met nog drie semi-elektromodellen. Dat hadden ze al eerder aangekondigd. Op de autoshow van Parijs staat nu een voorloper van de nieuwe C-Max als plug-in hybride, waarvan ook een versie zonder plug-in oplaadmogelijkheid komt.

Nog in datzelfde jaar komt ook een grotere hybride, waarover Ford nog niets wil loslaten. Het zou zomaar een hybride variant van de volgende generatie Mondeo kunnen zijn.

Waar is er vraag?

Uiteraard zijn elektro- of hybride modelversies duurder dan die met gewone motor. Er zijn voorlopig in Europa nog erg weinig binnensteedse plekken waar je alleen elektrisch rijdend mag komen. Daar DAF nu al zijn motoren in EEV-versie kan leveren mag je daarmee toch al bestaande milieuzones in.

De Ford Transit Connect kan niet gek ver buiten milieuzones komen, met een beperkt en wat onzeker rijbereik op accu’s. De vraag is of dat voor een puur elektrische Focus geen bezwaar is dat kopers op afstand houdt.

Een hybride heeft dat niet, al richt Ford ook hier op elektrisch rijden. Eerst begint de plug-in hybride C-Max proto zijn accu’s leeg te rijden, daarna gaat hij verder als gewone hybride die zijn stroom haalt uit remenergie regeneratie en opladen van de accu’s via de verbrandingsmotor.

Maar als je met een hybride tot 20 % brandstof spaart, zoals DAF aangeeft voor zijn LF, duurt het wel heel lang om hiermee de meerprijs van hybride-aandrijving meer dan goed te maken. Het wordt dus interessant hoeveel klanten te interesseren zullen zijn voor eerstelingen zoals de DAF-hybride, en Ford elektro-besteller.

Peter Fokker (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel