nieuws

Schaeffler stuurt elektro-auto met eDifferenzial

Techniek

Schaeffler stuurt elektro-auto met eDifferenzial

Zojuist heeft Schaeffler, de veelbesproken partner van Continental, zijn jaarvergadering gehouden en daarbij de nieuwe ActiveDrive-studie getoond. Ziet eruit als een gewone Skoda Octavia combi 4×4, maar Schaeffler maakte er een puur elektrische auto van. Bijzonder is dat hiertoe in voor- en achteras identieke eDifferenzials werden gebruikt. Hoe werkt het?

Volgens de directievoorzitter heeft Schaeffler met dit derde studiemodel zijn demonstratievloot nu compleet.

Eerst verbouwden ze een Porsche Cayenne met alle wrijvingsverminderende producten die ze hebben, om zo 10% verbruik te sparen. Daarnaast brachten ze een Opel Corsa als ‘Schaeffler Hybrid’, die zowel alleen op zijn verbrandingsmotor, alleen op zijn elektromotor of op combinaties van beide kan rijden.

Dubbele elektromotoren

En nu komt daar dan de volledig elektrische Skoda bij, die beschikt over het nu populaire ‘torque vectoring’ om het weggedrag te optimaliseren.

Wat Schaeffler aanduidt als eDifferenzial is eigenlijk een complete aandrijfeenheid, samengebouwd met een differentieel. Aan één kant daarvan zit de feitelijke aandrijfmotor van 105 kW en 170 Nm. Aan de andere kant van het differentieel zit een extra motortje van 5 kW, alleen voor de Torque Vectoring.

Via een overbrenging kan dat extra motortje een hoog koppel aan de wielen opwekken. Dat dient voor een soort tegengesteld ESC, niet een wiel dat dreigt door te slippen afremmen, maar het tegenoverliggend wiel extra koppel geven.

Sterk, maar niet lang

Het meest helpt ESC, en ook diens tegenhanger Torque Vectoring, bij het nemen van bochten. De auto wordt niet alleen zo nodig gestabiliseerd, Torque Vectoring laat hem ook makkelijker insturen door het buitenste wiel in de bocht extra aandrijving te geven.

Omdat in de verbouwde Schaeffler twee eDifferenzials zitten kan ook nog makkelijk de koppelverdeling voor/achter geregeld worden. Gewicht en omvang van het eDifferenzial werden beperkt door de tandwieldrager van het differentieel uit plaatwerk, in plaats van het gebruikelijke gietwerk te maken. Er zit ook nog parkeerblokkering ingebouwd, en druksmering zonder aparte oliepomp.

Met twee van die krachtbronnen komt de 1900 kg zware Skoda goed op gang, 0-100 km/h in maar 8,5 seconde. Het lithium-ion accupakket van 18 kWh vergt zijn tol in gewicht, ook al is de elektrische aandrijving licht gemaakt. Op die 18 kWh komt de ActiveDrive Skoda nog maar maximaal 100 km ver, schat Schaeffler. Maar anders, bij meer rijbereik, hadden de accucellen niet onder de vloer gepast.

Peter Fokker (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel