nieuws

ESP met stuurcorrectiehulp bij Peugeot

Techniek

ESP met stuurcorrectiehulp bij Peugeot

Terwijl in veiligheidsinitiatieven de roep klinkt om algemene invoering van standaard ESP, groeit het ESP-systeem zelf door naar extra mogelijkheden. Peugeot brengt het nu ook al in de compacte klasse. De sportiefste versie van de 207 pronkt met SSP, Steering Stability Program.

Het gaat hier om de recent toegevoegde 207 RC, met 128 kW 1.6 turbomotor. Zo’n rap autootje kan heel goed een slipcorrigerend stabiliteitssysteem hebben om overmoedige rijders tegen zichzelf te beschermen.

Het is echter geen gewoon ESP wat Peugeot daartoe inzet, maar de nieuwste uitgebreide versie. Daarin is SSP toegevoegd.

Bijsturen

Deze benaming is nieuw voor ons, de werking van het systeem niet. Maar Peugeot is de eerste die het in de compacte klasse biedt.

Waar het om gaat is verbetering van de remprestatie op glad wegdek. Vooral dan wanneer het niet overal even glad is. Op zich neigt de auto dan tot scheeftrekken, naar de kant van het stroefste wegdek.

Dat zal ESP compenseren, door de remdruk op één of twee van de best remmende wielen te verminderen. Dat geeft een stuureffect. De koers van de auto stabiliseert, maar de remweg groeit.

Tegenstuur

Op dat moment treedt SSP in werking. Dit werkt in op de elektrische stuurbekrachtiging. Bij scheeftrekken wordt een stuurkoppel opgewekt om tegen te sturen. De bedoeling is dat de rijder daardoor vanzelf aanvoelt welke kant hij op moet sturen om het scheeftrekken te compenseren.

Feitelijk stuurt de auto zichzelf, tenzij de rijder bewust het stuur anders draait, tegen het niet grote ‘automatische’ stuurkoppel in. Dan geeft SSP de moed op en schakelt gewone ESP-werking in, dus bijsturen via de remmen.

Volgens Peugeot zou SSP tot 80 graden kunnen sturen. Dus een aanzienlijke stuuruitslag, hoewel er maar 100 milliseconde reactietijd is zodra ESP scheeftrekken constateert. In die oogwenk mag de auto dus al flink scheeftrekken zonder dat SSP dan geen weerwoord meer heeft.

Harder remmen

De clou is dat bij tegensturen geen of minder stabiliserende ingreep van ESP op de remmen nodig is. Zo kan meer het remvermogen op de stroeve kant van de weg benut worden, wat 4 tot 10% op de remweg bespaart.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel