nieuws

Zware elektrische parkeerrem van TRW

Techniek

Zware elektrische parkeerrem van TRW

In toenemende mate wordt elektrische bediening van de parkeerrem populair. Dat spaart een handremhendel in het interieur. Een knop is bovendien veel makkelijker en neemt minder ruimte in. Daarnaast kan de parkeerrem automatisch bediend worden, en dat is handig voor een ‘hill-hold’-functie. TRW komt nu met een versie voor zwaardere auto’s, genaamd eDIH.

In eerste instantie werd de elektrische parkeerrem simpel gerealiseerd. Neem in plaats van de handremgreep een elektrische stappenmotor, en laat die de remkabels aantrekken. Tegenwoordig gebruikt men een elektromotor op de achterste remklauwen. Dan kunnen ook de kabels en remhefboompjes vervallen, en dat is een stuk voordeliger in de auto-assemblage.

Aparte remtrommel

Hoewel de trommelrem al haast vergeten is, zit daar toch een aardig voordeeltje in. Hij kan zelfbekrachtigend werken, dat doet een schijfrem niet. Wanneer je een forse auto met de handrem moet tegenhouden wordt nog wel gekozen voor trommels. Dan hoef je niet al te hard aan de handrem te rukken om voldoende aandrukkracht in de rem te krijgen.

Precies daarvoor ontwikkelt TRW de eDIH, electric Drum In Hat-handrem. Drum In Hat wil zeggen een aparte handremtrommel, binnenin de naaf van een schijfrem. Zo’n schijf-trommelcombinatie lijkt op een hoge hoed, vandaar Drum (trommel) in Hat (hoed).

Nog niet klaar

Het slechte nieuws is dat TRW verwacht nog een jaar of drie nodig te hebben voor een elektrische versie van deze combinatie productieklaar is. Het voordeel ligt hierin dat voertuigen tot 8600 kg GVW ermee op hun plaats gehouden kunnen worden.

Met als tweede pluspunt dat de handrem altijd met maximale klemkracht aangehaald wordt. Dat geldt overigens voor elke elektrische handrem. Een auto zal niet onverhoeds toch wegrollen omdat de handrem onvoldoende werd aangetrokken. Het is duidelijk dat de eDIH van TRW vooral richt op introductie van de elektronisch gestuurde handrem in bedrijfswagens en grote suv’s.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel