nieuws

ZF ontwikkelt elektrische aandrijving voor lagevloerbus

Techniek

Hybridetechniek is ‘hot’. De milieuvoordelen van elektrische tractie komen vooral tot zijn recht in stadsverkeer met veel stops en go’s. Zo is de stadsbus een ideale kandidaat voor hybride-aandrijving. ZF levert er nu passende hardware voor.

ZF ontwikkelt elektrische aandrijving voor lagevloerbus

ZF ontwikkelde een naafmotor die weinig of geen extra inbouwruimte vergt. Deze naaf kan eenvoudig uitgewisseld worden met de portaalas AV 132. Deze wordt veel gebruikt voor lagevloerbussen.

Hierdoor wordt het voor busfabrikanten betrekkelijk eenvoudig om hybrideconcepten te ontwikkelen. U moet dan denken aan de seriële hybridevariant waarbij de dieselmotor een generator aandrijft. Deze wekt vervolgens elektrische energie op voor de naafmotoren.

De voordelen zijn evident. Het is betrekkelijk eenvoudig remenergie terug te winnen. Dit is weer te gebruiken bij het wegrijden. Daarnaast is er een kleinere dieselmotor nodig die alleen maar werkt in zijn meest gunstige toerental. Hierdoor is het emissiesysteem en de geluidsisolatie vergaand te optimaliseren. Passagiers en stadsbewoners zijn hierbij gebaat want de bus is schoner en produceert minder lawaai.

Het is zelfs mogelijk om bij de haltes emissieloos weg te rijden. De benodigde energie komt dan uit het batterijpakket dat als buffer dient.

Twee motoren per as

De nieuwe as is geschikt voor stadsbussen met een maximale aslast van 13 ton. Het concept is ook geschikt voor gelede bussen. Twee aangedreven assen, dus vier motoren in totaal, zijn geen bezwaar.

Het biedt zelfs de busbouwers meer mogelijkheden. Er zijn geen aandrijfassen nodig en ze hebben meer vrijheid om de (aandrijf)componenten over de bus te verdelen.

De hoogtoerige vloeistofgekoelde asynchroonmotoren hebben een normvermogen van 120 kW per as. Kortstondig, bijvoorbeeld tijdens het wegrijden, kunnen ze 240 kW leveren. Uiteraard is deze elektrische aandrijflijn ook geschikt voor trolleybussen en brandstofceltoepassingen.

Het innovatieve as-concept van ZF wordt vanaf 2010 in productie genomen.

Hans Doornbos (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel