nieuws

ZF-achteras ondersteunt sturen

Techniek

Vector Drive heet het actieve achterasdifferentieel dat ZF heeft ontwikkeld in samenwerking met BMW. Het helpt zowel achter- als vierwielaangedreven auto’s aan meer stabiliteit en beter instuurgedrag. Het geheim is ongelijke aandrijfverdeling.

ZF-achteras ondersteunt sturen

We hoorden autotechnici bij een ander Duits merk vorig jaar al fluisteren dat BMW aan vierwielbesturing zou werken. Misschien ging het toen al over dit ZF-systeem. Zowel bij trekkende motor als gas-los kan het Vector Drive-differentieel de koppelverdeling tussen linker en rechter (achter)wiel regelen, en dat levert een stuureffect.

Elektronica troef

Mechanisch gezien draait het om een gewoon differentieel, waar aan weerszijden planetaire tandwielsets tegenaan gebouwd zijn. Daaraan zitten weer platenkoppelingen vast, die in de differentieelolie lopen.

Door openen en sluiten kunnen die koppelingen op één van beide aandrijfassen koppel opnemen. De bediening van die koppelingen gebeurt elektrisch, uiteraard gestuurd door elektronica.

Dat is op zich fail-safe, valt de elektronica uit dan houdt alleen de helpende werking van Vector Drive op. Blijft het feit dat de bestuurder dan opeens weer merkt hoe het is om helemaal zelf te moeten sturen.

Extra stuureffect

Wat doet namelijk Vector Drive? Daartoe elektronisch aangezet versnelt het in bochten het buitenste achterwiel, door daar extra koppel naartoe te sturen. Hiermee krijgt de auto een extra stuurimpuls, hij stuurt williger en makkelijker de bocht in.

Ook mogelijk is om een onvrijwillig ingezette bocht (slip) te corrigeren door juist het binnenste wiel extra koppel te geven. Als ondersteuning van een ESP-stabilisatiesysteem, dat dan minder met remingrepen een tegenstuureffect hoeft op te roepen.

Evenzo kunnen ASR-systemen tegen aandrijfslip geholpen worden, die behalve dempen van het motorvermogen om doorslippen te voorkomen ook remingrepen kunnen uitvoeren als één aangedreven wiel slipt.

Mooi is dat het eveneens werkt bij niet trekkende motor, dan kan met hetzelfde systeem de motorremwerking over beide achterwielen verdeeld worden, wat evenzo een stuureffect oproept.

Weinig onzuiniger

De beide platenkoppelingen in Vector Drive staan normaal (rechtuit rijdend) open. De planetaire stelsels draaien dan als geheel rond, er zijn geen (extra) mechanische verliezen in die stelsels doordat hun tandwielen om elkaar draaien. Ook de open koppelingen geven nauwelijks mechanisch verlies.

Pas in bochten of bij slipsituaties verandert dat allemaal, dan gaat er wel energie en dus brandstof verloren door de Vector Drive-werking. Maar gemiddeld genomen zal dit ZF-differentieel het brandstofverbruik weinig opjagen.

Voor de kenners: inderdaad, het lijkt best veel op SH-AWD van de Honda Legend. Maar het is simpeler van opbouw en compacter.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel