nieuws

Werkplaatstips voor airbags en gordelspanners

Techniek

Werkplaatstips voor airbags en gordelspanners

Airbags en gordelspanners redden mensenlevens. Heel mooi, maar soms vormen ze een bedreiging voor het rendement bij schadeherstel, reparatie of occasionverkoop. Of erger nog: er gebeuren ongelukken in de werkplaats. Welke regels moet u in acht nemen bij werkzaamheden aan airbags en gordelspanners en hoe drukt u de reparatiekosten? De Airbagbank geeft praktisch advies.

Steeds meer autobedrijven weten hun weg naar de Airbagbank te vinden. “We verkopen inmiddels 20 tot 30 airbags in de week en we hebben er zo’n 1000 op voorraad”, zegt Mo Zerouali.

Bijzonder is dat die airbags ook echt fysiek aanwezig zijn. Kijk maar op www.airbagbank.eu of bezoek het filiaal op de Het Riet in Cuyk.

ECU om de tuin geleid

Dat laatste doen vooral autobedrijven die een auto niet vertrouwen: “Vanmorgen hadden we hier een Renault Laguna. De gordelspanner op de passagiersstoel was afgegaan, maar zat er nog gewoon in. Toch was er geen foutcode en het airbaglampje deed wat het moet doen. Om de ECU om de tuin te leiden had iemand de kabel aangesloten op een weerstandje”.

Weerstandjes Zij airbag

Zerouali legt uit hoe het zit met weerstandjes die de plaats van airbag of gordelspanner innemen: “De ECU verwacht een bepaalde weerstand van de aangesloten airbag. Een te hoge of te lage weerstand geeft een foutcode. Maar ook als een airbag vervangen is door een weerstand met de juiste waarde, heeft de Airbagbank dat snel door”.

Aangepaste stoel

Overigens is zo’n vervangende weerstand niet altijd illegaal: “Soms wordt de standaard bestuurdersstoel vervangen door een aangepaste stoel zonder zij-airbag. Een weerstand voorkomt dan een foutmelding. De automobilist moet dan wel een verklaring ondertekenen waarin staat dat hij op de hoogte is van de uitschakeling”.

Kortsluitbruggen

Ook oxidatie in de stekkerverbinding kan zorgen voor een afwijkende weerstand en dus een foutmelding. Daarnaast kan er nog veel meer mis gaan met airbagstekkers: “Ieder airbagsysteem maakt gebruik van kortsluitbruggen. Als de stekker los is, sluit de brug en kan de airbag nooit afgaan door statische elektriciteit. Werk dus nooit aan een airbag als de stekker nog is aangesloten!”

Borging defect

Soms gaat de kortsluitbrug niet open als de stekker weer wordt aangesloten: “Dat levert een foutcode op met omschrijving: ‘weerstandswaarde te laag’. Oorzaak is een beschadigde stekker. Je ziet dat vaak bij diefstal van airbags. Bijvoorbeeld bij de passagiersairbag van de Ford Focus I. De stekker wordt dan losgerukt zodat de borging afbreekt. Die borging zorgt niet alleen voor een goed contact, maar ook voor het openen van de kortsluitbrug”.

Gordelspanner

Stekker onder de stoel

Een andere stekkerbeschadiging komt vaak voor bij zij-airbags en gordelspanners: “In diverse Peugeot-modellen loopt de verbinding naar de stuurmodule onder de stoel door. Door het heen en weer schuiven van de stoel kunnen de stekkers beschadigen”.

Sleepring hergebruiken

Nog meer stekkerellende: “Bij de Toyota Yaris wordt het patroon van de stuurwielairbag na activering zo warm, dat de stekkers aan het airbagpatroon vastsmelten. Om het systeem te herstellen is dan niet alleen een nieuwe airbag (of een gebruikte van de Airbagbank) nodig, maar ook een nieuwe sleepring van 150 euro. Door een losse stekker van de Airbagbank aan de sleepring te monteren kan die alsnog hergebruikt worden”.

Versleten sleepring

Soms moet de sleepring toch vervangen worden: “Bijvoorbeeld bij de Fiat Bravo zie je wel eens een versleten sleepring. De verbinding met de stuurairbag valt dan af en toe de weg. Dat gebeurt met name bij scherp insturen. Bij veel moderne auto’s is de sleepring gekoppeld aan een module met de bedieningshandels. Die is duur. Wij leveren een aantal types ook los”.

Airbag-ECU op tilt

Ook bij storingen aan de airbag-ECU let de Airbagbank op de centjes: “Soms treden er permanente foutcodes op, die niet te verwijderen zijn met de reguliere diagnose-apparatuur. Dat kan gebeuren bij het activeren van de frontairbags maar ook door een spanningspiek in een gekoppeld systeem. Als oplossing wordt vaak een nieuwe module gemonteerd. Niet nodig. Wij werken samen met een specialist die deze modules reset voor een fractie van de nieuwprijs”.

Bijtgrage hondToyota yaris airbag

Ook een meneer met een hond spaarde geld bij de Airbagbank: “Tijdens een rit naar het bos knaagde zijn hond achterin een gordel kapot. Die gordel was alleen met gordelautomaat te bestellen. En die was weer voorzien van een gordelspanner. Kosten zo’n 200 euro. Wij leveren die spanners en gordels wel los. Dat spaarde het baasje 150 euro”.

Spontane activering

Ten slotte waarschuwt Zerouali voor het gevaar van spontane activering van airbags en gordelspanners: “Ik ken een geval van een reparatie aan het ruitmechanisme bij een Opel Corsa C. De auto stond op contact en er werd tegen de sensor in de deur gestoten. Gevolg, de zij-airbag ging af. Wees dus alert op dit soort situaties en zet in zo’n geval het contact alleen aan, als het echt nodig is”.

Lees meer

Reageer op dit artikel