nieuws

Vredestein vierseizoenen band in runflat

Techniek

Vredestein vierseizoenen band in runflat

Bij het begin van het winterbandenseizoen, vergroot Vredestein zijn aanbod in deze populaire markt. Er verschijnt een compleet nieuwe versie van hun Quatrac-vierseizoenenband, met als wereldprimeur ook nog een runflat-uitvoering. Is een bandenwissel niet meer nodig?

De opkomst van runflatbanden is zodanig dat ook Vredestein die subcategorie niet meer laat liggen. Naast de nieuwe Quatrac 3 krijgt ook de vorig jaar verschenen Wintrac Extreme er RFT-varianten bij. Beide met de hogere snelheidsindexen (H, V), dus gericht op bovenmodale autoklassen.

Uniek: RFT All-season

Niet alleen heeft Vredestein de RFT-techniek omarmd, met versterkte bandwangen en aangepaste hiel. Ze zijn meteen de eerste ter wereld die dat toepast op een vierseizoenenband. Het heet bij Vredestein ‘VRFC’, voor Vredestein RunFlat Component.

Dat valt te lezen op de bandflank, waar bij de Quatrac 3 ook de aanduidingen M+S en het sneeuwvloksymbool staan. Dus telt de Quatrac 3 officieel als winterband, daar waar het gebruik van winterbanden verplicht is.

Ideaal compromis

Vooral in gebieden waar puur winterse omstandigheden, met flink wat sneeuw, niet gebruikelijk zijn ziet Vredestein goede markt voor vierseizoenenbanden. Die zijn te beschouwen als het best mogelijke compromis tussen specifieke zomer- en winterbanden. Je bent met de Quatrac 3 op alles voorbereid. Al zou er in de herfst nog een hittegolfje komen, of vriest het in het late voorjaar nog een keer.

Voordeel is natuurlijk ook dat geen wissel tussen zomer- en winterbanden nodig is. Het compromis houdt in dat pure winterbanden vooral op sneeuw nog meer grip hebben dan deze Quatrac 3, en dat zomerbanden net wat langzamer slijten en nog iets beter remmen.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel