nieuws

Voorkom katalysatorschade!

Techniek

Voorkom katalysatorschade!

Hoewel de meeste milieu aandacht de laatste tijd uitgaat naar diesels, blijft ook bij benzinemotoren effectieve uitlaatgasreiniging erg belangrijk. De katalysator moet optimaal functioneren, en daar heeft de lambdasensor grote invloed op. Dat is een slijtagedeel, dat regelmatige controle vereist, anders kan de katalysator sneuvelen.

Een niet goed werkende lambdasonde kan diverse problemen opleveren waarmee de automobilist een garage opzoekt. Nog zonder gewaar te zijn dat een al langere tijd defecte sonde geleid kan hebben tot katalysatorschade. Naar voor het milieu, maar ook voor de portemonnee van de auto-eigenaar, die aanzienlijk lichter belast wordt door tijdige controle en vervanging van de lambdasensoren. Fabrikanten van deze sensoren bevelen eensgezind aan ze in elk geval om de 30.000 km te controleren. Daaraan voegt Beru toe: een onverwarmde sensor is na 50.000 km aan vervanging toe, een verwarmd type na 100.000 km.

Motor loopt niet lekker

Wat de autorijder kan merken is dat bij een niet goed functionerende sensor het brandstofverbruik oploopt, tot wel 15%. Tevens gaat de motor schokken bij acceleratie, begint de uitlaat zwarte rook te geven, en lopen de motorprestaties terug. Want klopt het signaal van de lambdasensor niet, dan gaat het motormanagement meer brandstof toevoeren, menend dat het mengsel te arm is. Die extra brandstof wordt in de katalysator verbrand, die daardoor gauw te heet wordt en stuk gaat.

Er zijn tal van oorzaken die voortijdige problemen met lambdasensoren opleveren. Als de kleppen niet goed sluiten of niet op het juiste moment open en dicht gaan kan de sensor te heet worden. Olieresten of toevoegingen in de brandstof leiden tot vervuiling van de sensor. Uitwendig kunnen de aansluitpunten corroderen, zodat het op zich goede signaal niet door de bedrading komt. Veelvuldig korte ritten maken, dus met koude motor en rijk mengsel, versnelt de veroudering van lambdasensoren doordat meer afzettingen ontstaan.

Altijd slijtage

Omdat de lambdasensoren in het uitlaatgas zitten worden ze constant belast met hoge temperaturen, agressieve gassen en afzetting van vaste stoffen. Zelfs als alles goed functioneert slijt daardoor de lambdasensor, het afgegeven signaal wordt geleidelijk minder. Hetgeen meebrengt dat het motormanagement geen juiste regeling meer kan toepassen. Dat is de reden waarom regelmatige controle op het sensorsignaal noodzakelijk is, zodat tijdig de afnemende werking wordt opgemerkt. Gebeurt dat, dan blijft voor de katalysator het leven een stuk aangenamer en gaat hij langer mee. Het meest geldt dat natuurlijk voor wat oudere auto’s, die nog geen OBD-systeem hebben dat waakt over het lambdasignaal.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel