nieuws

Visie op aandrijving voor de toekomst

Techniek

Hebben waterstof en de brandstofcel de toekomst of hebben concurrerende energiesystemen meer potentie? Op zoek naar het antwoord maken we een rondje langs de diverse afdelingen van het Duitse Max Planck Instituut. Men dicht waterstof slechts een bijrol toe…

Visie op aandrijving voor de toekomst

Bij de onderzoeksgroepen ‘Vaste stoffen’ en ‘Koolstof’ zijn ze er wel uit: “De toekomst is aan op lithium gebaseerde systemen. Lithiumbatterijen halen nu al een relatief hoge energiedichtheid en een hoge celspanning”.

Snel opladen

Het onderzoek aan dit soort systemen richt zich op het verder vergroten van de bewegingsnelheid van lithium door andere stoffen: “We mengen twee stoffen tot op nanoschaal. Geen van beide stoffen kan lithiumatomen binden. Maar de ene bindt wel lithiumionen en de andere bindt elektronen. Dankzij die werkverdeling bindt het mengsel lithiumatomen op de vele grensvlakken tussen beide stoffen. Een batterij gebaseerd op dit principe is veel sneller op te laden”.

Biogas

Klinkt goed. Toch is ook een praatje bij de groep ‘Micro-organismen’ de moeite waard: “Met lokale bioreactoren zouden we alleen al uit afval, (geen biomassa) genoeg methaan (aardgas) kunnen maken om te voorzien in 1% van de Duitse energiebehoefte”.

IJverige bacterie

Verder denken de microbiologen aan een oplossing om waterstof eenvoudiger op te slaan: “We hebben een bacterie gekweekt, die waterstof en CO2 omzet in methaan”. Die Methanothermobacter Marburgensis is een ijverig baasje: “200 gram micro-organismen produceren 11 kg methaan per dag”. En methaan sla je nu eenmaal veel gemakkelijker op dan waterstof. Bovendien transporteer je het gewoon door het aardgasnet.

Brandstofcel op methaan

Tja, maar dan heb je methaan, en geen waterstof meer. Geen punt, aan het Max Planck Instituut is namelijk ook de ‘Schmelzkarbonat Brenstoffzelle’ (Molten Carbonat Fuel Cell, in goed Engels) ontwikkeld. “Die wordt gevoed met biogas, waaruit het waterstof vrijkomt.”

Veelbelovend, maar voorlopig veel te omvangrijk om in een auto te bouwen: “Bij forse productieaantallen zou het een betaalbare techniek kunnen zijn om hotels of appartementengebouwen van energie te voorzien”.

Bijrol voor waterstof

Hm, zo komen we niet tot een kant en klare aandrijving voor de toekomst. Gelukkig geeft het Max Planck Instituut wel een richting aan: “We gaan steeds meer elektrisch aandrijven. De energie daarvoor komt uit een veelheid van bronnen en voor waterstof is niet meer weggelegd dan een bijrol”.

Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel