nieuws

Valvoline maakt oude olie nieuw

Techniek

Valvoline maakt oude olie nieuw

Een opmerkelijk groen en praktisch initiatief uit de VS: daar introduceert Valvoline nu een serie NexGen motoroliën. Hetzelfde als de bestaande MaxLife, Durablend en Conventional olie, belooft Valvoline wat betreft de kwaliteit. Maar dan voor de helft gemaakt uit hergebruikte motorolie. Goed idee om de aardolievoorraad te sparen?

Net als hier moet oude motorolie in de VS ingezameld worden voor hergebruik. Dat hergebruik is gewoonlijk laagwaardig, afgewerkte motorolie kan bijvoorbeeld dienen als stookolie.

Er moet dus toch steeds nieuwe olie geraffineerd en veredeld worden voor motorsmering. Daar wil Valvoline meer een echt groen kringloopproces van maken.

Vernieuwde basisolie

Het verhaal hierbij is dat, tenminste in de VS, 85% van de motorolie bestaat uit door de raffinaderij gemaakte basisolie. Na toevoeging van 15% speciale additieven zitten er anti-corrosie, anti-schuim, anti-oxidatie, wrijvingsvermindering en meer van zulke hoogwaardige eigenschappen in.

Volgens datzelfde verhaal slijten wel die additieven, maar niet de smeereigenschappen van de basisolie. Dat 85 procents deel kan heel goed opnieuw gebruikt worden. Niet helemaal rechtstreeks, het wordt opnieuw geraffineerd.

Dit betekent dat hier geen nieuwe aardolie voor uit de grond hoeft te komen. Bovendien kost het minder energie en minder luchtvervuiling dan raffineren van ruwe aardolie.

Alleen nog API-norm

Helemaal nieuw wordt de oude olie blijkbaar toch weer niet, als Valvoline maar voor de helft hergebruikte olie doet in zijn Next Generation-producten. Zonder duidelijk te maken of dat 50% van die 85% basisolie is, of 50% van alles wat in de fles zit.

Basisolie slaat op minerale olie, niet op synthetische olie. Daar lukt het ‘vernieuwen’ ook bij Valvoline niet, er is geen NexGen volsynthetisch product. De genoemde soorten MaxLife, Durablend en Conventional hebben geen groot synthetisch aandeel.

Ze voldoen ook in NexGen-versie wel aan de Amerikaanse API SN-standaard, de laatste stand van de olietechniek daar. Daarnaast blijven de normale varianten leverbaar, Valvoline gaat eens voorzichtig zien of klanten bereid zijn ‘tweedehands’ olie in hun motor te doen.

Voor Europa heeft het voorlopig nog geen betekenis. Hier zou eerst certificering volgens ACEA-normen en diverse automerk-specifieke eisen rond moeten komen, en dat is een kostbare onderneming.

Peter Fokker (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel