nieuws

Valeo verlost auto van verstopte neus

Techniek

Valeo verlost auto van verstopte neus

Wat raakt het eerst beschadigd bij een aanrijding? Juist, de neus van de auto. Jammer dat juist daar een kostbare en kwetsbare koelmodule met radiateur, intercooler, aircocondensor en oliekoeler staat. “Niet meer nodig”, zegt Valeo. Dankzij Ultimate Cooling. De nieuwe VW Golf TSI biedt alvast een heel klein voorproefje.

Al die koelers die staan te dringen in de neus van de auto om een beetje rijwind op te vangen, dat moet anders. Maar hoe? Valeo bedacht er een tweede koelwaterkringloop voor. Daarin stroomt koud koelwater. Een elektrische waterpomp houdt die stroom op gang.

Koud en warm water

In dat koudwatercircuit zijn de water-intercooler, de brandstofkoeler, en de water-aircocondensor opgenomen. Het oude vertrouwde heetwaterkoelcircuit koelt de motor, de motorolie, de automaatolie, de EGR en verwarmt het interieur.

Voetgangerveiligheid

Voordeel, de koeling hoeft niet meer in de neus van de auto. Zeker voor de condensor is dat van groot belang. Zo loopt de schade niet onnodig op en blijft het broeikasgas R134a netjes binnen. Ook voor de voetgangerveiligheid is een legere neus van groot belang.

Compacter

Wat zit er dan wel in de neus? Twee radiateurs of, nog compacter, één radiateur met dubbele kringloop. Bijkomend voordeel van dit Ultimate Cooling-concept is dat er op de totale koelcapaciteit flink bezuinigd kan worden. Ga maar na. Vandaag is de maximale capaciteit van een condensor afgestemd op stationair draaien in de zon. De motorkoeling wordt onder weer andere omstandigheden het zwaarst op de proef gesteld. Denk aan bergop rijden met een aanhanger. Omdat de beide koelcircuits met dezelfde koelvloeistof werken, kan het thermomanagement van Ultimate Cooling-systeem in zulke gevallen beide radiateurs aan één circuit toewijzen. Andere optie, een koeler wisselt tijdelijk van circuit. Ook dat kan.

Eerste stapje

Valeo heeft een heilig geloof in dit Ultimate Cooling-concept: “Het eerste stapje er naartoe is al in serieproductie: de water-intercooler op de nieuwe VW Golf TSI.”

Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel