nieuws

Ureummenger maakt diesel nog schoner

Techniek

Ureummenger maakt diesel nog schoner

In 2008 verschijnen de eerste ultraschone personenautodiesels met SCR-kat en AdBlue-injectie op de Amerikaanse markt. Speciaal voor die auto’s ontwikkelde uitlaatfabrikant Boysen de turbinevormige ureummenger. Wat is een ureummenger, waar dient hij voor en hoe is het SCR-systeem nog verder te verbeteren?

Tier 2 Bin 5 is het toverwoord voor diesels in Amerika. Wie daar personenautodiesels aan de man wil brengen, moet aan die ultrastrenge norm voldoen. Ter vergelijking, in Europa komen we pas met Euro 6 op een vergelijkbaar niveau. Maar dan ligt 2012 al achter ons.

Tot nu toe NOx-opslag

Ondertussen zijn het wel de Europese fabrikanten Mercedes, Volkswagen en Audi die Amerika zijn schone diesels leveren. Die merken hebben steeds gezegd dat voor grotere motoren de SCR-kat met AdBlue-injectie onmisbaar is. Toch zat een dergelijk systeem tot nu toe alleen nog in prototypes. De serieproducten moeten het doen met een NOx-opslagkatalysator.

Essentieel onderdeel

Dat gaat veranderen. “In 2008 komen er in ieder geval twee 3.0 diesels (Audi en Mercedes-red.) met SCR en AdBlue”, zegt uitlaatfabrikant Boysen. Dat bedrijf kan het weten, want men levert een essentieel onderdeel van het systeem, de ureummenger.

Van ureum naar ammonia

Eerst even: hoe werkt zo’n SCR-kat ook al weer. In de kat reageert NOx met ammonia (NH3) tot onschuldig stikstof en water. Maar omdat ammonia een nogal gemeen goedje is, wordt geen ammonia, maar in water opgelost ureum (handelsnaam AdBlue), in de uitlaat geïnjecteerd. Die ureumoplossing valt in de hete uitlaat uiteen in kooldioxide, water en het benodigde ammonia. Tenminste…, als alles goed gaat.

Het geheim

En dat is waar de ureummenger in beeld komt. Dat is een turbinevorming element in de uitlaat, dat de minuscule druppeltjes ureumoplossing opwarmt, waardoor ze sneller verdampen. Bovendien verdeelt de ureummenger de gevormde ammonia evenredig over de uitlaatdiameter.

De juiste hoeveelheid

Samen met een nauwkeurig injectiesysteem zorgt de ureummenger er zo voor dat de uitlaatgassen steeds de juiste hoeveelheid ammonia naar de SCR-kat voeren. Belangrijk, want te weinig ammonia betekent teveel NOx-uitstoot, terwijl teveel onnodig veel AdBlue kost en zorgt voor ammonia-uitstoot.

Ammoniakat…?

Een klein beetje ammonia stinkt al hevig en iets meer is schadelijk voor de gezondheid. “Daarom kan, zelfs bij gebruik van een ureummenger, in het uiterste geval achterin het uitlaatsysteem ook nog eens een ammoniakat nodig zijn”, zegt Boysen.

…Of ammoniasensor

Echt waar? Of hadden we daar de Delphi-ammoniasensor voor? Misschien moet Boysen maar eens gaan winkelen bij Delphi.

Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel