nieuws

TRW verbetert elektrisch sturen

Techniek

TRW verbetert elektrisch sturen

Volgend jaar eerst in de VS, en een jaar later ook in Europa gaat toeleverancier TRW een elektrisch bekrachtigde tandheugelbesturing leveren. Nou zijn er daar al veel meer van, maar TRW koos een methode die ook grotere stuurkrachten kan overbrengen. Grote auto’s kunnen zo ook elektrische besturing krijgen. En daarmee brandstof sparen.

Volgens opgaaf van TRW verbruikt elektrische stuurbekrachtiging maar tien procent van de energie die in hydraulische bekrachtiging gaat zitten. Vooral doordat de elektrische versie niets doet en dus niets verbruikt zolang het stuurwiel niet wordt gedraaid. Terwijl bij een hydraulische variant altijd de hydrauliekpomp met de motor meedraait.

Riemaandrijving

Vaak werkt elektrische bekrachtiging met een elektromotor op de stuurkolom. Hoe zwaarder de auto, hoe sterker de elektromotor moet zijn. Doorgaans is er geen plaats voor zo’n sterke motor. Bovendien vermindert elektrische bekrachtiging het stuurgevoel, hij dempt de terugkoppeling van wielkrachten naar het stuurwiel weg.

Dat heeft het systeem van TRW niet, wordt geclaimd. Daar zit de elektromotor naast de tandheugel. Via een tandriem drijft hij een kogelmoer om de tandheugel aan. Hij levert krachten tot 13 kN, voldoende om ook lichte bestelwagens te bedienen. De tandriem is onderhoudsvrij, en berekend op driemaal de technische levensduur van een auto.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel