nieuws

Trucks veel zuiniger in Vision 20-20

Techniek

Ter gelegenheid van de IAA bedrijfsautotentoonstelling in Hannover heeft de truckafdeling van de ACEA een belangrijke toekomstbelofte afgelegd. Volgens hun Vision 20-20-plan zullen bedrijfswagens in de komende twaalf jaar 20% zuiniger worden. Op de IAA spelen brandstofsparende technieken dan ook een belangrijke rol. Hoe kan Vision 20-20 worden waargemaakt?

Trucks veel zuiniger in Vision 20-20

Het goede voornemen van ACEA haakt aan bij algemene doelstellingen van de EU om de productie van broeikasgassen te verminderen. De aangesloten truckmerken zijn Daimler, DAF, Iveco, MAN, Scania, Volkswagen en Volvo. Zo goed als de complete Europese truckindustrie dus.

Harde cijfers

Voorzitter Andreas Renschler van de ACEA-bedrijfswagenafdeling is niet vaag in wat de industrie zegt te zullen doen. Als peilmoment dient het jaar 2005, de ingangsdatum van de Euro 5-norm. Vergeleken daarmee moet in 2020 het verbruik per tonkilometer met gemiddeld 20% worden teruggebracht.

Hiermee worden technische maatregelen beloofd die de aandrijflijn zuiniger maken. Omdat sprake is van ‘tonkilometers’ kan de truckindustrie zich er niet vanaf maken met de verkoop van meer kleinere vrachtwagens. Die zijn dan wel per stuk zuiniger, maar het helpt niks aan lager verbruik per vervoerde ton gewicht.

Een extra horde is dat vanaf 2012 de Euro 6-norm ingaat, waarvoor binnenkort definitief de uitlaatgaswaarden vastgelegd worden. Dat gaat een forse beperking in NOx-uitworp betekenen. Maatregelen als SCR-katalysatoren en uitlaatgasrecirculatie helpen daaraan, maar verhogen doorgaans ook het brandstofverbruik.

Vereende krachten

Renschler, naast ACEA-afdelingsvoorzitter ook directeur van Daimler Trucks, greep de gelegenheid aan om ‘voor wat, hoort wat’ te vragen. “De hulp van overheden is nodig om nieuwe technieken ingang te laten vinden. En we hebben geharmoniseerde voorschriften en testprocedures nodig.”

Vooral dat laatste, het woud van uiteenlopende regels in verschillende landen, is een klacht die vaak in toespraken van Renschler figureert. Met de Vision 20-20 van ACEA gaat een breder appel aan overheden samen.

“De industrie wil samenwerken met de overheid, brandstofproducenten, vervoerders en niet op de laatste plaats de chauffeurs, om een verstandige balans tussen mobiliteit en milieubescherming te bereiken.” Ofwel, naast zuiniger trucks moeten ook betere wegen, betere brandstoffen, efficiënte regelgeving en verstandige inzet van trucks bijdragen aan minder luchtvervuiling.

Concrete mogelijkheden

Er is nog een kleine twaalf jaar te gaan om besparingstechnieken te ontwikkelen. Maar er is toch al iets van te zien welke kant dat op kan gaan.

Zo laat Bosch nieuwe common rail-inspuitsystemen zien die op hogere druk werken, met een vooruitblik op nog hogere drukken over twee jaar. BorgWarner geeft een voorbeeld met een nieuwe regelbare waterpomp, die 1 tot 2% brandstof kan sparen. Opbrengstregeling van nevenaggregaten sprokkelt een deel van de benodigde 20% besparing bijeen.

Daimler trucks zet nogal zwaar in op hybridisering, met toepassing van elektromotoren. Als alternatief is er een hydraulische hybride van Bosch, die geen stroom maar oliedruk in een hydromotor gebruikt. Kan tot wel 25% besparing opleveren.

Politieke overweging

Maar net als elektrische ondersteuning werkt dat maar bij een heel beperkt aantal trucks, die in stadsverkeer veel optrekken en weer stoppen. Net als de portaalas met elektrische wielmotoren van ZF, die specifiek interessant is voor stadsbussen.

Daarom zal ook hybridisering maar een klein deel kunnen bijdragen om de harde belofte van ACEA waar te maken. Anderzijds hoopt de fabrikantenorganisatie zo de Europese politiek voor te zijn.

Want na een EU-regeling die de gemiddelde CO2-uitstoot van personenauto’s over een paar jaar moet beperken, kan aan iets dergelijks voor trucks gedacht worden. Dan wijst ACEA op Vision 20-20, en zegt dat ze al aan die belofte gehouden mogen worden.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel