nieuws

Thuis aardgas tanken?

Techniek

De energie uit het aardgas, waar we op koken, kost nog niet de helft van de energie uit benzine, waar we op rijden. Oh, konden we dus maar op aardgas rijden. Maar waar moet je het tanken? “Thuis”, zegt Teesing, “met je eigen Fuelmaker!” Maar is dat werkelijk de slimste oplossing?

Thuis aardgas tanken?

Rijden op aardgas kan erg schoon zijn. Er komt geen roet uit de uitlaat, en omdat een aardgasmolecuul vier waterstofatomen telt en maar één koolstofatoom, komt er bij de verbranding relatief veel water en maar weinig CO2 vrij. Kortom, als het milieu mocht kiezen, dan reden u en ik op aardgas en niet op diesel of benzine.

Maar ja, het milieu mag niet kiezen, want aardgas kun je vrijwel nergens in ons land tanken.

Merkwaardig eigenlijk, overal staan gasfornuizen en verwarmingsketels die aardgas verstoken, maar nergens kunnen we terecht om een autotank met aardgas te vullen. Het probleem is de druk. Om een auto voldoende actieradius te geven is aardgas onder een druk van 200 bar nodig en dat komt nu eenmaal niet uit de huishoudleiding.

6300 euro

Om dat probleem op te lossen biedt de firma Teesing nu een thuisvulinstallatie van het Canadese merk Fuelmaker. De compressor van dat apparaat brengt het gas op druk en vult zo in een uur of zes een autotank. De gebruiker kan op die manier ’s nachts vullen en overdag rijden. Niet te ver, want na 200 tot maximaal 300 km is de tank weer leeg. Maar vooruit, voor woon-werkverkeer is dat meer dan genoeg.

De Fuelmaker kost 6.300 euro. Dat lijkt fors, maar dat bedrag is in 2,5 jaar terugverdiend. Voor wie dat niet geloven wil, heeft Teesing vanaf volgende week een rekenprogrammaatje beschikbaar op www.teesing.com/fuelmaker.

Aardgas als een olievlek

Toch lijkt het erop dat Teesing buiten onze immer grillige wetgever heeft gerekend. Die heeft namelijk het plan opgevat om het gebruik van aardgas als autobrandstof te stimuleren en er meteen bij bedacht hoe dat zou moeten. In de grote steden moet een flink aantal aardgaspompen komen. Bussen, taxi’s, ambulances en koeriersdiensten worden de eerste gebruikers. Die bewegen zich immers in een relatief kleine cirkel rond de pomp. Daarna volgen de particulieren en verspreiden de aardgasstations zich als vanzelf over het land.

REB of accijns

Maar ja, er komen geen stations, want voor de pomphouders gaan investeren willen ze eerst weten hoe de overheid auto-aardgas in de toekomst gaat belasten. Op Prinsjesdag heeft de overheid daar nu duidelijkheid over gegeven: voor auto-aardgas komt een speciaal tarief van de REB, de Regulerende Energie Belasting. Dat tarief gaat 3 cent per kuub bedragen en wie REB maar een verwarrende term vindt, mag het ook accijns noemen.

Nooit meer thuis

Met die regeling gaat een kuub aardgas langs de weg vermoedelijk ongeveer 58 eurocent kosten. Een aantrekkelijke prijs want zo’n kuub bevat vrijwel evenveel energie als een liter benzine. Op deze manier zou het aantal aardgaspompen langs de weg inderdaad wel eens heel snel kunnen groeien.

Daarmee is de lol van het thuis vullen er wel af. Ga maar na, op de kuubjes thuis rust gewoon de REB voor kleinverbruikers, en die bedraagt 15 cent per kuub. Zo biedt de Fuelmaker van 6300 euro je de gelegenheid om aardgas te tanken die 12 cent per kuub duurder is. Er zijn leukere bestemmingen voor je geld denkbaar.

Is dat voor Fuelmaker-leverancier Teesing reden om zich zorgen te maken? “Nee hoor”, zegt woordvoerder Mark van Bronswijk, “want stimulering of niet, voorlopig zijn er nog nauwelijks aardgasstations langs de kant van de weg te vinden. Bovendien leveren wij behalve thuisvullers ook installaties en componenten voor professionele stations. Op dit moment bouwen wij in Bulgarije zelfs mee aan het grootste aardgastankstation van Europa.”

Gelukkig maar!

Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel