nieuws

Testgereedschap voor tweedelig vliegwiel

Techniek

Het tweedelig vliegwiel is niet meer weg te denken. Het zit al in 45 miljoen auto’s in Europa, geeft de moderne diesel een zijdezachte loop en dringt nu ook door tot de benzinemotor. In de werkplaats is het ‘DMF’ echter een lastige klant. Vervangen of niet, is vaak de vraag. LuK schiet te hulp met doordacht testgereedschap.

Testgereedschap voor tweedelig vliegwiel

Een viercilinder geeft twee klappen per krukasomwenteling. Bij moderne DI-diesels zijn dat forse klappen. Die klappen zetten zich als trillingen voort in het voertuig en de rest van de aandrijflijn. Het comfort en de levensduur van veel onderdelen zijn daar niet bij gebaat.

Zie Garageforum

De torsieveren in de koppelingsplaat moeten de trillingen dempen, maar hebben hun beperkingen. Het tweedelig vliegwiel gaat veel verder. Tot zover het goede nieuws. Minder positief is dat AMT Garageforum vol staat met vragen, problemen en klachten over het tweedelig vliegwiel.

Vervangen of niet?

LuK schiet nu te hulp. Hoe? Laten we even uitgaan van een versleten koppeling. Vervangen we nu ook het tweedelig vliegwiel of niet? Als de nagels van de versleten koppelingsplaat een mooie baan hebben uitgefreesd in het wrijvingsoppervlak is het niet zo moeilijk. Scheurtjes of blauwverkleuringen die wijzen op thermische overbelasting zijn ook eenvoudig te bespeuren, net als vet dat naar buiten komt.

Demonteren?

Maar wat nu als zulke duidelijke sporen niet zichtbaar zijn, gaat het tweemassa vliegwiel dan nog een koppelingleven mee? Als we dat willen weten, moeten we eigenlijk in het binnenste van het vliegwiel kijken. Het nadeel daarvan is dat we dan de rekbouten moeten demonteren en na de inspectie vervangen door nieuwe.

Vrije slag en kantelspeling

“Niet doen!”, zegt LuK, “gebruik gewoon ons nieuwe testgereedschap. Daarmee controleer je zonder demontage de vrije slag van het pendel en de kantelspeling”.

Dataschijf

Hoe groot die mogen zijn? Dat zoek je op met de slimme meetdataschijf.

De prijs van dit handige testgereedschap? “Niet belangrijk”, zegt LuK. “Dit gereedschap leen je van je grossier.” Voor grossiers die de prijs wel belangrijk vinden: “Waarschijnlijk zo’n 300 euro”.

Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel