nieuws

Tatra Euro 5-truck zonder elektronica!

Techniek

Tatra Euro 5-truck zonder elektronica!

Maar heel zelden zie je ze nog, die rare Tatra-vrachtwagens met hun schuinstaande wielen vanwege de pendelassen. Het merk is klein maar bestaat nog steeds, en presteert weer iets bijzonders. Hun luchtgekoelde motor is opgewaardeerd van Euro 4 naar 5, dus klaar voor de toekomst. Zonder elektronica te gebruiken

Helaas vertelt het verhaal van Tatra niet precies hoe ze dat dan wel voor elkaar kregen. De Tsjechische fabrikant maakt nog maar 2500 trucks per jaar, de voornamelijk Amerikaanse geldschieters richten echter op groei.

Compact blok

De nieuwe motorgeneratie T3D-928 krijgt de titel Tatra On-Air opgeplakt. Het is een traditionele 12,7 liter V8 turbodiesel met luchtkoeling, en een mechanisch gestuurde lijnpomp voor de inspuiting.

Al sinds begin vorig jaar past Tatra een SCR-katalysator toe om de Euro 4-eisen te halen. Ook de On-Air motor gebruikt zo’n katalysator met AdBlue-injectie, en een roetfilter. Meer was blijkbaar niet nodig om ook de eind volgend jaar ingaande Euro 5-eisen het hoofd te bieden.

Heel mooi is hoe compact de motorkoelventilator, inlaatluchtkoeler en oliekoeler als één blok op de krachtbron liggen. Er zijn vermogensvarianten van 280 en 325 kW, al meteen is Tatra begonnen deze motoren in hun truckproductie te gebruiken.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel