nieuws

Tandriem in oliebad verlaagt wrijving

Techniek

Tandriem in oliebad verlaagt wrijving

De nieuwste innovatie van ContiTech is een tandriem die in een oliebad loopt. Deze kan de kettingaandrijving vervangen. Het voordeel: 30% minder wrijving en dus een gunstiger brandstofverbruik. Bovendien is de tandriem veel stiller. Wat is het geheim?

Olie en tandriemmateriaal verdragen elkaar slecht. Dat is de reden dat een tandriem in een olievrije omgeving moet werken. Met een speciale impregnering heeft ContiTech de tandriem nu olieresistent kunnen maken. Zo werd de ‘Conti Oil Runner’ mogelijk. Deze kan zelfs in bestaande motoren een oliebad-kettingaandrijving vervangen door een oliebad-riemaandrijving. Het riemconcept kan toegepast worden voor aandrijving van oliepompen, nokkenassen en balansassen.

Brandstof besparen

Dat levert volgens ContiTech een wrijvingsvermindering van 30% op. Op elke 100 km spaart dat 0,1 tot 0,2 liter brandstof. De CO2-uitstoot is evenredig lager. Conti roemt ook de stille loop.

Tests met de Conti Oil Runner hebben vastgesteld dat de oliebad-riemaandrijving 240.000 km meegaat, en dat is doorgaans een motorleven lang. Volgend jaar gaat de speciale riemaandrijving al in productie en wordt een eerste automodel ermee uitgerust. Een nieuwe trend?

Auke Cupédo (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel