nieuws

Sparen met Continental geregelde brandstofpomp

Techniek

Sparen met Continental geregelde brandstofpomp

De strijd om de grammetjes is bij auto’s in volle gang. Dan bedoelen we grammetjes CO2-uitstoot. Continental belooft daarin één of twee grammen winst te kunnen brengen door een brandstofpomp met geregelde opbrengst. Deze elektrische pomp is er zowel voor benzine als diesel. Waarin zit de besparing?

Het gaat om een pomp met borstelloze gelijkstroommotor, waar de regelelektronica bij is ingebouwd. Er is dus geen externe regelaansluiting vanaf het motormanagement nodig. Eenvoudiger inbouw, simpele elektrische aansluiting, duurzamer pompmotor, belooft Continental als extra voordelen.

Minder stroomverbruik

De besparing komt hieruit dat de pomp niet meer brandstof levert dan de motor vraagt. Er is geen brandstofretour nodig. Als bij gas loslaten de brandstofinspuiting stopt zal ook de pomp uit gaan.

Dat levert 60 tot 70 procent besparing op het stroomverbruik, vergeleken met een ongerelde pomp die continu draait. Hoe dat uitpakt in het brandstofverbruik rekent Continental voor aan de hand van een 1.8 motor, daar vertaalt het zich in 1,5 tot 2 g/km minder CO2.

Vanaf 2013 zal ‘een groot autoconcern’ de nieuwe brandstofpompen gaan inbouwen.

Peter Fokker (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel