nieuws

Schoonheidsprijs voor Audi diesels?

Techniek

Schoonheidsprijs voor Audi diesels?

Midden volgend jaar begint Audi met de introductie van de eerste superschone dieselmotor. In twee jaar zou daarna een heel gamma opgebouwd gaan worden. Zuinige diesels sparen immers in de CO2 productie. Maar ook benzineversies zullen zuiniger gemaakt worden. Hoe gaat Audi de schoonheidsprijs verdienen?

 

Heel concreet belooft Audi midden 2008 een aangepaste 3.0 V6 TDI in de Q7, en in de komende herfst nog voor te stellen nieuwe A4. Die 176 kW sterke V6 zal een common rail injectie hebben met 2000 bar inspuitdruk en piëzo injectoren.

Ook de turbo-installatie en de regeling voor recirculatie van uitlaatgas worden verbeterd, ten opzichte van de iets zwakkere huidige 3.0 TDI. Er zitten druksensoren in de cilinders om de motorregeling mee te verfijnen.

Met AdBlue naar Europa

Om aan alle bekende nu geldende en komende uitlaatgaseisen te voldoen moet nog meer gebeuren. Naast een oxykant en roetfilter krijgen de schone diesels een NOx katalysator, die toevoeging van AdBlue (ureum) aan het uitlaatgas vereist.

Daarmee uitgerust kunnen de Amerikaanse eisen worden gehaald, die veel strenger zijn dan de Europese wat betreft NOx. Toch zal Audi ook meteen in Europa die ‘Bluetec’ diesels brengen, welke al de voorgestelde Euro 6 eisen voor 2014 halen.

Zo’n schone diesel wordt wel weer prijziger. Naast een tank en een injector in de uitlaat vereist de AdBlue toevoeging sensoren in het uitlaatgas, en verwarmde leidingen zodat de AdBlue oplossing niet kan bevriezen.

Bekende technieken

Hierbij blijft het niet, zegt de nieuwe Audi-directeur Rupert Stadler. Zowel diesel- als benzinemodellen krijgen een remenergie regeneratiesysteem, en een automatische start/stop installatie. Precies wat concurrent BMW net al introduceerde voor de 1-serie.

Wanneer dat exact komt zei Stadler echter nog niet. Expres vaag blijft hij over hybrides, die wel ontwikkeld worden voor verschillende modellen, maar pas uitkomen ‘als dat voor de klant nut brengt’.

Een TFSI turbo benzinemotor die op aardgas kan lopen zonder aan prestaties in te boeten zou klaar staan, evenals eentje die op E85 benzine/ethanol mengsel kan lopen. Dus houdt Audi alle bekende technieken bij, maar legt zich niet vast op een datum voor introductie in seriemodellen.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel