nieuws

Schoon leasen: Mazda RX-8 Hydrogen RE

Techniek

Schoon leasen: Mazda RX-8 Hydrogen RE

De gemeente Hiroshima least er één, net als twee Japanse bedrijven, een Mazda RX-8 Hydrogen RE. Nu komt de sportcoupé met bi-fuel waterstofwankelmotor ook naar Europa. Wat is de zin van wankelen op waterstof?

Ooit, in een mooie verre toekomst rijden we allemaal op waterstof. Die onuitputtelijke brandstof maken we steeds opnieuw en raakt dus nooit op. Onze muisstille brandstofcelauto’s zullen niet meer uitstoten dan een klein wolkje waterdamp. Maar helaas, voorlopig is dat nog toekomst. Om die toekomst naar voren te halen, probeert Mazda de vraag naar waterstof op gang te brengen. Dat zou dan moeten leiden tot een netwerk van waterstofstations. En als dat er eenmaal is verschijnen de eerste brandstofcelauto’s. Naarmate dat er meer worden dalen hun productiekosten, en ziedaar, de droom is werkelijkheid.

Op waterstof én benzine

Goed, tot zover de strategie, nu de uitvoering. Hoe breng je de vraag naar waterstof op gang? “Dat doe je door auto’s op de weg te zetten die zowel op waterstof als op benzine kunnen rijden”, zegt Mazda. Logische gedachte, want is er dan geen waterstof voorhanden dan tank je benzine.

Het gaat dan om auto’s met een verbrandingsmotor die zowel raad weet met benzine als met waterstof. En laat nu de rotatiemotor volgens Mazda veel geschikter zijn voor die toepassing dan de traditionele zuigermotor. “Dat komt”, zeggen de Japanners: “door de lage dichtheid van waterstof. Die zorgt ervoor dat bij een normale verbrandingshoeveelheid de verbrandingskamer gevuld wordt met 29,5% waterstofgas, tegen normaal niet meer dan 1,7% benzine. Dat laat onvoldoende lucht toe en geeft dus een onvolledige verbranding. Het probleem is op te lossen”, zo gaat Mazda verder: “met behulp van directe injectie van het waterstofgas. Echter een DI-benzinemotor leent zich niet voor de ombouw omdat er in de regel geen ruimte is voor een tweede injector in de cilinderkop. Een extra probleem is de grote explosiviteit van waterstof. Al in een concentratie van 4% is het explosief en direct geïnjecteerd in een hete verbrandingsruimte leidt dat al gauw tot detoneren.”

De wankelmotor kent die problemen niet. De directe injectie vindt plaats tijdens de inlaatslag. Bij een rotatiemotor bevindt het mengsel zich dan nog in een koude ruimte. Daar is bovendien ruimte zat voor een waterstofinjector.

Overigens betaalt Hiroshima een leasebedrag van 420.000 yen in de maand voor zijn Hydrogen RX-8. Dat is 2860 euro. Inderdaad, niet goedkoop voor een auto zonder bagageruimte (die wordt ingenomen door twee reusachtige waterstoftanks). “Maar”, zet Mazda daartegenover: “een brandstofcelauto is een stuk duurder en kan bovendien niet overschakelen op benzine.”

Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel