nieuws

Scania Hybride geeft Stockholm rust en schone lucht

Techniek

Scania Hybride geeft Stockholm rust en schone lucht

In Stockholm rijdt het complete openbaar vervoer al op duurzame brandstoffen. Maar het kan altijd beter, vinden Scania en openbaarvervoerbedrijf Storstockholms Lokaltrafik. En dus verschijnt in de loop van 2008 de eerste ethanolhybridebus in de straten van Stockholm. Werp nu vast een eerste blik op de bijzondere techniek van deze bus.

De Stockholmse hybridebussen krijgen het uiterlijk van een ‘gewone’ Scania Omnilink-bus. Onderhuids zijn ze minder gewoon.

Dieselen op ethanol

De verbrandingsmotor is een vijfcilinder diesel die op E95 loopt. In het Stockholmse openbaar vervoer is dat een heel gebruikelijke brandstof. Hij bestaat voor 95% uit bio-ethanol en voor 5% uit een stof die de ontstekingstemperatuur van de ethanol verlaagt. Samen met aangepaste injectors en een iets lagere compressieverhouding maakt dat probleemloos dieselen op ethanol mogelijk.

Elektroaandrijving

De motor drijft een generator aan, die zijn elektrische energie levert aan een tegen het differentieel gebouwde elektromotor. Die laatste verzorgt de aandrijving. Kortom deze Scania Hybride is een zogenaamde seriehybride.

Energieverlies

Ten opzichte van een parallelhybride heeft een seriehybride het nadeel dat de bewegingsenergie van de motor eerst in elektrische energie wordt omgezet en vervolgens weer in beweging. Bij die omzettingen gaat energie verloren in warmte.

Maar een seriehybride heeft ook voordelen. Allereerst zijn versnellingsbak en cardanas overbodig, maar belangrijker, de verbrandingsmotor hoeft alleen maar in zijn meest gunstige belasting-toerengebied te draaien. En dat is erg prettig voor verbruik en emissie in stadsverkeer.

Geen batterijen

Om een surplus aan motorenergie en geregenereerde remenergie op te slaan, heeft de bus geen batterijen aan boord, maar zogenaamde supercapacitors. Per kilo kunnen die eerder minder dan meer elektrische energie opslaan dan een batterij, maar tegenover dat nadeel staan grote voordelen.

Supercondensators

Een supercapacitor is een grote condensator. De energie is opgeslagen als een potentiaalverschil tussen twee platen en niet zoals bij een batterij in chemische vorm. Zo kunnen supercapacitors de opgeslagen energie razendsnel en zonder productie van warmte (energieverlies!) vrijgeven. Niet voor niets gebruikte het Amerikaanse leger ze jaren geleden al om de motoren van tanks en onderzeeërs mee te starten.

Superlevensduur

Een tweede voordeel van supercapacitors is hun levensduur. Terwijl een batterij het na duizend keer op- en ontladen wel zo’n beetje gehad heeft, is een miljoen laad-ontlaadcycli voor een supercapacitor geen probleem. En dat zonder enige achteruitgang van zijn prestaties onderweg.

Kan niet beter

Scania claimt met deze technologie meer stilte, minder onderhoud en een brandstofbesparing van 25%.

Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel