nieuws

Run op elektrische Solex

Techniek

Run op elektrische Solex

De e-Solex moet zoiets worden als de iPhone, een ‘must-have’ voor wie bij de tijd is. Vanaf december gaat hij bij Halfords in de verkoop, via een Belgische importeur voor de Benelux. De belangstelling schijnt al enorm te zijn. Waar komt die elektrische Solex zo ineens vandaan?

Kennelijk spreekt de naam van het aloude Solex rijwiel met hulpmotor nog steeds tot veler verbeelding. Bij de nieuwe e-Solex ligt de nadruk veel meer op ‘hulpmotor’ dan op ‘rijwiel’. Het is vooral een modieuze elektrische snorfiets, naar het model van de oude Solex.

Lange voorgeschiedenis

Bijna de enige overeenkomst van de e-Solex met de gemotoriseerde fiets van vroeger is dat hij ook in Frankrijk gemaakt wordt. De industriële groep Cible onder leiding van Jean-Pierre Bansard kocht in 2004 de rechten op de naam Solex, lang nadat de laatste Solex geproduceerd was.

Van meet af aan dacht Bansard aan een soort elektrische stadsbrommer, die net zo populair moest kunnen worden als het Solex-origineel. Een vervoermiddel voor de grote stad moet modieus zijn, dus huurde Bansard meteen niemand minder dan Pininfarina in om de nieuwe Solex vorm te geven.

Het ontwerp was tegen het eind van 2005 al helemaal klaar. Een halfjaartje later moest de verkoop van start gaan. Dat had wel wat voeten in aarde, pas in 2007 verscheen de nieuwe Solex op de Franse markt.

Luxe versie

De bedoeling was dat voor de afgelopen zomer daarnaast de export op gang zou komen. Voor de Benelux werd het Belgische concern d’Ieteren als importeur aangezocht. Dat verzorgt onder meer in België de import van merken uit de Volkswagen-groep, en Yamaha-tweewielers.

Op zijn beurt zocht d’Ieteren voor Nederland een grote, goed gespreide verkoopketen en kwam zo bij Halfords. Die heeft voorlopig het alleenrecht op de verkoop.

Zij bieden vanaf 1 december de e-Solex 2.0, de net verschenen luxere versie van deze elektro-brommer. Hij is wel wat duurder, versie 1.0 kostte 1.150 euro, de nieuwe versie komt (in alle landen) op 1.595 euro.

Opbergtrommel

Voor ons land is er een snorfiets-variant met op 25 km/h begrensde top, naast de standaardversie die 35 km/h haalt. Daar zat al een stuurschakelaar op om de top tot 26 km/h te beperken, zodat de accu langzamer leeg raakt.

Het was natuurlijk maestro Pininfarina wel toevertrouwd om een moderne interpretatie te maken van de oude Solex. Het kenmerkende trommeltje voorop bevat hier echter geen motor, het is een bergruimte voor kleingoed geworden.

Moderne aandrijving

Je kunt er bijvoorbeeld je mobiele telefoon in leggen. Het ‘dashboard’ van de e-Solex bevat een verklikkerlampje, dat via Bluetooth met een mobieltje contact kan houden. Aan het lampje zie je dan wanneer je gebeld wordt.

De echte (elektro)motor zit in de achterwielnaaf, werkt op 37 V en heeft 400 W vermogen. Ook het remsysteem, met mechanisch bediende schijfremmen voor en achter is bij de e-Solex heel wat anders dan het origineel. Het comfort dient een geveerde voorvork, naast het verend zadel zoals de oer-Solex ook had. Alleen is het nu bij de e-Solex 2.0 ook nog ruim in hoogte verstelbaar.

In de dikke framebuis huizen hoogmoderne lithium-polymeer-accu’s, die met de meegeleverde lader in vier tot acht uur opgeladen kunnen worden. Daarbij kunnen de accu’s uitgenomen worden, maar er is ook een laadcontact onder het zadel, zodat je niet met bijna 4 kg accu’s hoeft te slepen.

Bijna als het origineel

Schattingen hoe lang de e-Solex op een batterijlading draait lopen uiteen. De Franse fabrikant denkt dat er 40 km in zit, tot zelfs 60 als de top tot 25 km/h beperkt is. De Belgische importeur spreekt van anderhalf uur rijden, wat 25 tot 40 km zou betekenen.

“Bijna komt de e-Solex even ver als de oude Solex op zijn anderhalve liter benzinevoorraad”, haalt men de historie er nog maar eens bij.

Overigens zijn in België weer ‘echte’ Solexen te koop, iets gemoderniseerde versies van de laatste oude Solexen. Dus met benzinemotor, in moderne versie alleen opgewaardeerd met elektronische ontsteking, en een katalysator in het uitlaatje. Ze mogen geen Solex heten, daar is Soliz van gemaakt.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Video: Solex komt terug als trendy milieuvriendelijke e-Solex

Reageer op dit artikel