nieuws

Ricardo spaart brandstof met eAMT-transmissie

Techniek

Nee, het gaat niet om een elektronische versie van uw lijfblad AMT waar de befaamde Britse autoexpert Ricardo zich op stortte. Hier staat AMT voor Automated Manual Transmission. Daarbij wordt met name aan dubbelkoppelingtransmissies gedacht. Ricardo ontwikkelde een flexibele en niet kostbare elektrische bediening. Vooral voor droge dubbelkoppelingtransmissies bedoeld, waarmee tot 5% brandstof bespaard kan worden.

Ricardo spaart brandstof met eAMT-transmissie

Ricardo staat bepaald niet alleen in de overtuiging dat geautomatiseerde transmissies enorm zullen opkomen. Vooral van het dubbelkoppelingtype, dat schakelt als een klassieke volautomaat met koppelomvormer. Maar zonder diens mechanische verliezen, en zelfs zuiniger dan handschakeling.

Liever droog

Voorbeelden liggen voor de hand. De zevenversnellings dubbelkoppelingbakken die Volkswagen en Audi dit jaar hebben geïntroduceerd leveren een lager ECE-verbruikscijfer dan de handgeschakelde zesversnellings modelversie.

Evenzo liet Volkswagen bij zijn zeventraps-DSG zien dat een droge in plaats van natte dubbele koppeling extra besparing oplevert. Een natte versie heeft immers een pomp en flinke oliecirculatie nodig om de koppelingen te koelen.

Ricardo richt met zijn eAMT-bediening op droge koppelingen. Vergeleken met een natte dubbelkoppelingbak zou hun droge eAMT volgens berekening 5% brandstof sparen. Dus nog bovenop de besparing (tegenover handschakeling) door automatisch steeds de optimale versnelling te kiezen, zonder mechanische verliezen daarbij.

Alles in één

Door alle hydraulica te weren kan een geautomatiseerde handbak veel goedkoper zijn, is de insteek van Ricardo. Ze bouwden een Opel Corsa 1.2 Easytronic om. Die heeft normaal aparte servo’s om koppeling en schakeling te bedienen.

Dat wist Ricardo te vervangen door één lineaire elektrische bediening. Lichter, goedkoper en compacter dan een dubbele bediening voor koppeling en schakeling apart, deels of geheel met hydraulische bediening.

Ook de elektronica om het schakelen te regelen ontwikkelde Ricardo er natuurlijk bij. Het hele systeem wisselt in 0,35 seconde van versnelling.

Breed inzetbaar

Eigenlijk was Ricardo begonnen deze lineaire elektrische bediening te ontwikkelen voor droge dubbelkoppeling- transmissies. Daaraan wordt doorgewerkt, de aandacht gaat ook naar betere koeling. Dan zou een droge dubbelkoppelingbak zonder enige hydraulica mogelijk worden voor middelgrote en grote gezinsauto’s.

Nu nog gaat daar vaak een natte dubbele koppeling in, omdat alleen die voldoende motorkoppel kan verwerken. Een droge variant, en dan helemaal zonder hydraulisch bediende schakeling, zou een stuk goedkoper zijn.

Dat zocht Ricardo, maar de ontwikkelde elektronica blijkt zo flexibel dat een heel breed toepassingsgebied mogelijk wordt voor de elektrische schakeling. Hij is ook interessant voor een gewone bak met enkele koppeling in compacte auto’s, waar een automaat of dubbelkoppelingbak naar verhouding erg duur is. Maar automatiseren van een trucktransmissie kan er net zo goed mee.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel