nieuws

‘Proef met Amsterdamse waterstofbussen succesvol verlopen

Techniek

Een proef van het Amsterdamse openbaarvervoerbedrijf GVB met stadsbussen die op waterstof rijden, is succesvol verlopen. Dat zei directeur Gertjan Kroon vrijdag bij de afsluiting van het project. Hij reed samen met staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) en wethouder Marijke Vos (milieu) van de hoofdstad een laatste rondje in een van de bussen.

‘Proef met Amsterdamse waterstofbussen succesvol verlopen

Het GVB gebruikte de afgelopen vier jaar drie Mercedes-Benz Citaro-waterstofbussen. In totaal is met de drie bussen ruim 270.000 kilometer gereden. Qua inzet was de betrouwbaarheid van de bussen gelijk aan die van dieselbussen volgens het GVB.

Enquêtes wijzen bovendien uit dat passagiers en mensen die in buurt van bushaltes wonen zeer enthousiast zijn. De voertuigen maken namelijk nauwelijks lawaai en trillen bijna niet.

Kroon zei dat er echter nog heel wat moet gebeuren om waterstofbussen op grote schaal en op rendabele wijze in te zetten. Zo gaan de brandstofcellen, die de waterstof omzetten in energie, nog niet lang genoeg mee. Ook moet er meer vraag komen voordat de auto-industrie de voertuigen op grote schaal gaat produceren.

Het GVB heeft dan ook samen met openbaarvervoerbedrijven in onder meer Londen en Hamburg de Hydrogen Bus Alliance opgericht. Deze organisatie wil autofabrikanten ervan overtuigen dat er voldoende belangstelling is voor waterstofbussen.

Volgens Huizinga speelt het GVB “een voortrekkersrol” in de zoektocht naar milieuvriendelijke transportvormen. “U heeft aangetoond dat het mogelijk is met deze bussen in een normale dienstregeling te rijden. Dat geeft vertrouwen voor de toekomst.”

Wethouder Vos liet weten dat waterstof in de toekomst een belangrijke rol moet gaan spelen in Amsterdam, onder meer om de luchtkwaliteit te verbeteren. Daarom gaat de hoofdstad onderzoeken hoe de stof op grote schaal kan worden geproduceerd en welke toepassingen ervoor zijn. Zo zou waterstof niet alleen stadsbussen, maar ook veer- en rondvaartboten kunnen aandrijven.

Video: en uit de uitlaat komt slechts waterdamp…

De inzet van de drie brandstofcelbussen was onderdeel van een wereldwijd project waarbij waterstofbussen in tien Europese steden en in Australië en China werden ingezet. Doel van het project was om gegevens te verzamelen om brandstofcelbussen op de lange termijn commercieel inzetbaar te maken.

Bron: ANP

Reageer op dit artikel